Sökning: "kunskapsdiagnos"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet kunskapsdiagnos.

  1. 1. Visualisering av signalfilter : Tillämpningar inom undervisning

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Marcus Groth; [2017]
    Nyckelord :filters; signal processing; visualization; sonification; signalfilter; signalhantering; visualisering; sonifiering;

    Sammanfattning : Visualisering har vid flertaliga tillfällen visats användbart och effektivt inom undervisning, särskilt för att ge studenter en intuitiv förståelse för abstrakta ämnen och problem. Studiens syfte är att undersöka hur visualisering kan appliceras inom signalhantering och filter. LÄS MER

  2. 2. "a äter upp b" : hur gymnasieelever översätter mellanmatematiskt språk, symbolspråk och vardagsspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Joni Karlbom; Mattias Norström; [2013]
    Nyckelord :mathematical language; symbolic language; everyday language; upper secondary school students; matematiskt språk; symbolspråk; vardagsspråk; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur gymnasieelever översätter mellan tre matematiska språkformer (symbolspråk, matematiskt språk och vardags-språk). Studien använde ett slags test, en kunskapsdiagnos, för att undersöka detta. Gymnasieelever från samma program i tre olika årskurser fick möjlighet att delta i studien. LÄS MER

  3. 3. Kunskapsdiagnos i matematik – något att räkna med? : En kvalitativ studie av lärares och rektorers tankar kring kunskapsdiagnos i de tidiga åren.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Hanna-Lena Tidäng; [2013]
    Nyckelord :arithmetic; evidence-based pedagogic work; formative assessment; pedagogical diagnosis; number sense; aritmetik; evidensbaserade pedagogiska insatser; formativ bedömning; kunskapsdiagnos; taluppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa lärares och rektorers tankar kring diagnostisering av elever i de tidiga skolåren vid användande av Skolverkets diagnosmaterial Diamant, som riktar in sig på den förberedande aritmetiken. Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerad intevju som metod. LÄS MER