Sökning: "kunskapsdomän"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet kunskapsdomän.

  1. 1. Att synliggöra informationsarbete : Doktoranders informationsarbete i en skogsvetenskaplig domän

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Cissi Jansson; Linn Ottosson Malmros; [2019]
    Nyckelord :Domänanalys; kunskapsdomän; Information Work Analysis; skogsvetenskapliga doktorander; Information horizon; informationsarbete; Information practice; Work place studies; interaktion med information;

    Sammanfattning : Denna magisteruppsats har ett övergripande domänanalytiskt perspektiv och bygger på empiri från intervjuer med fem doktorander vid SLU:s Skogsvetenskapliga fakultet i Umeå. Det övergripande syftet med studien har varit att studera doktorandernas användning av information i deras dagliga arbete. LÄS MER

  2. 2. Extra anpassningar i de samhällsorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Hallberg; Madeleine Jönsson; [2019]
    Nyckelord :de samhällsorienterande ämnena; extra anpassningar; inkluderande undervisning; inkludering; kritiska perspektivet; kunskapsdomän; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fyra olika skolor i Malmö utformar sitt arbete med extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen. Både generella extra anpassningar men framförallt har vi undersökt om det finns specifika extra anpassningar i de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER

  3. 3. Digital kompetens bland digitala infödingar: Om elevers och lärares syn på elevernas digitala kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joanna Libertson; [2014]
    Nyckelord :datorn i skolan; digitala immigranter; digitala infödingar; digital kompetens; IKT; IT; reflexiv kunskapsdomän; vardaglig kunskapsdomän; specialiserad kunskapsdomän;

    Sammanfattning : Med bakgrund i de senaste årens digitalisering av skolan och EU-kommissionens formulering av digital kompetens som en av åtta nyckelkompetenser för ett livslångt lärande är studiens syfte att undersöka och jämföra hur lärare och elever på en skola på gymnasienivå ser på elevernas digitala kompetens. Detta görs utifrån tre frågeställningar som rör elevernas syn på sin digitala kompetens, lärarnas syn på elevernas digitala kompetens samt huruvida det finns någon diskrepans mellan dessa båda. LÄS MER

  4. 4. Särbegåvade barn : och deras individuella utvecklingsplan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Maria Nilsson; [2007]
    Nyckelord :gifted children; aptitude; Individual educational plan; education; särbegåvade barn; begåvning; Individuell utvecklingsplan; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur några pedagoger beskriver att de arbetar med de särbegåvade barnens individuella utvecklingsplaner och hur de med hjälp av dessa planer skapar en utvecklande och bra lärande miljö för dessa barn. Anledningen till att jag gör detta arbete är att det i min kommande yrkesroll krävs av mig att jag arbetar för att se och ta tillvara på alla elever, oavsett kunskapsnivå eller kunskapsdomän. LÄS MER

  5. 5. Expertkunskap och metakognition : experters förmåga till metakognitiv övervakning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap

    Författare :Johan Andersson; [2001]
    Nyckelord :Metakognition; metakognitiv övervakning; expertkunskap; ACME; KMA;

    Sammanfattning : Metakognitiva processer och förmågor innefattar bland annat människans förmåga att reflektera över sin egen kunskapsnivå och minneskapacitet, och att utifrån detta till exempel kunna reglera tid och inlärningsstrategier vid inlärningssituationer. Kännetecknande för en person som räknas till att vara expert inom en viss domän är bland annat att denne anses kunna övervaka sin kunskapsnivå på ett korrekt sätt. LÄS MER