Sökning: "kunskapshantering"

Visar resultat 11 - 15 av 187 uppsatser innehållade ordet kunskapshantering.

  1. 11. Kunskapsöverföringsmetoder inom järnvägsprojektering : En fallstudie av en arkitektur- och teknikkonsultkoncern

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Josefine Olsson; Björn Edlund; [2023]
    Nyckelord :Kunskap; kunskapsöverföring; kompetensbrist; järnvägsbranschen; explicit kunskap; tyst kunskap; kunskapsöverföringens viskositet; kunskapsöverföringens hastighet; kunskapshantering; socialt kapital; SECI-modellen; organisatoriskt lärande;

    Sammanfattning : Den samhällsviktiga järnvägsbranschens prognostiserade och upplevda brist på kompetens och behovet att förnya kompetensen kan komma att påverka framtida underhåll, funktion och kvalité på järnvägen. Om åtgärder inte vidtas kan det påverka infrastrukturen samt Sveriges långsiktiga tillväxt och konkurrenskraft. LÄS MER

  2. 12. Den kommunikativa organisationen : ur ett medarbetarperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Johansson Marzban; [2023]
    Nyckelord :informationshantering; information management; kommunikation; kunskapshantering; medarbetare; myndighet; co-worker;

    Sammanfattning : This is a qualitative survey study that examines co-workers’ experiences of Information management within a Swedish authority. Previous research claims that co-workers' perceptions of Information management have not been studied and there is an understanding in science that there is a lack of studies from co-workers’ point of view in this field. LÄS MER

  3. 13. Aspects of knowledge management applied to public bid writing : Lower the barriers of entry in public procurement by streamlinig the bid writing process

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Jenny Alke; Joakim Hassel; [2023]
    Nyckelord :Knowledge management; bid writing; public procurement; Kunskapsledning; anbudsskrivning; offentlig upphandling;

    Sammanfattning : The public bidding process is often perceived as cumbersome and time-consuming, leading to low participation. Research indicates that high costs are the main reason for low participation in the bidding process. To reduce time spent on writing bids, one key factor is to reuse information in the creation of new bids. LÄS MER

  4. 14. Framtidens VVS-konsult : En utvecklad användning av BIM inom VVS-branschen genom en adaptering av Knowledge Management

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Jonathan Zwahlen; Henrik Witt; [2023]
    Nyckelord :BIM; HVAC; Consultant; Knowledge Management; Absorptive Capacity; Organizational Culture; Sustainability; BIM; VVS; Konsult; Kunskapshantering; Absorptionsförmåga; Organisationell kultur; Kunskap; Hållbarhet;

    Sammanfattning : As a result of the need for the construction industry to become more and more efficient, this sets new requirements for an increased digitalization of the construction industry as a whole. As consultants are considered a crucial role in the early stages of construction projects, this requires a deeper understanding of the role of consultants in the early stages of construction projects and their further development. LÄS MER

  5. 15. Problemlösning genom AI : En kvalitativ studie om hur chatbotar kan förbättra dokumentation och informationssökning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Jens Thorsen; Youssef Al-Saleh; [2023]
    Nyckelord :knowledge management; knowledge sharing; knowledge transfer; informaton retrieval; Information system; virtual assistant; chatbot och knowledge management system;

    Sammanfattning : Kunskapshantering är ett forskningsområde som handlar om att samla in, dela, förvalta samt applicera kunskap. Chatbotars användningsområde har idag främst varit för att öka den operativa effektiviteten, personifiera organisationers kundtjänst och genomföra datadrivna beslut. LÄS MER