Sökning: "kunskapsinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade ordet kunskapsinlärning.

  1. 1. Läroböcker och kunskapsutveckling i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emelie Österlindh; Isabella Ekvall; [2024]
    Nyckelord :historia; historieundervisning; kunskapsutveckling; läroböcker; läromedel; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka huruvida läroboken är tillräcklig för att främja elevers kunskapsutveckling, eller om undervisningen behöver bestå av ett varierat underlag av läromedel. Från vår erfarenhet, både som elever och som verksam personal, har majoriteten av undervisningen utgått från läroboken. LÄS MER

  2. 2. Spel som läromedel i matematikundervisning : en forskningsöversikt om vilka spel som rekommenderas i spelbaserad matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Markus Joelsson; [2023]
    Nyckelord :Spelbaserat lärande; matematik; kunskapsinlärning; spel;

    Sammanfattning : Litteraturstudiens syfte är att redogöra för vilka spel som används inom matematikdidaktisk forskning som undersöker effekterna av spelbaserat lärande på kunskapsutveckling i matematiska. Utöver att redogöra vilka spel som används analyseras även vissa egenskaper spelen i forskningen har: om de är analoga eller digitala och om de utvecklats i pedagogiskt eller i underhållande syfte. LÄS MER

  3. 3. Elevperspektiv av digitala verktygs funktion : Vilka är de pedagogiska användningsområdena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Onuma Panawong; Emma Kristensson; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Elevperspektiv; Förebyggande arbete; Specialpedagog; Utvärdering;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Panawong, Onuma & Kristensson, Emma (2023). Elevperspektiv av digitala verktygs funktion – Vilka är de pedagogiska användningsområdena. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. ”Att skapa sammanhang” i undervisningen : En kvalitativ studie om ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sonia Biria; [2023]
    Nyckelord :ämnesövergripande; ämnessamarbete; helhetsperspektiv och svenskundervisning.;

    Sammanfattning : Forskning inom svenskämnets didaktik visar att även vid ämnesspecifik undervisning finns det fördelar för elevernas lärande och lärarens undervisning av att läraren söker sig till, och utnyttjar naturliga ämnesövergripande kopplingar inom svenskämnet, till andra ämnen. Fördelarna rör såväl elevens bredare kunskapsutveckling som ämnesspecifikt lärande och motivation. LÄS MER

  5. 5. Samhällskunskapsundervisning i spåren av ChatGPT : En analys av möjliga användningsområden för ChatGPT och dess konsekvenser för lärande.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Dominik Sándor; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; samhällskunskapsundervisning; kunskapsinlärning; replikativ kunskap; applikativ kunskap; associativ kunskap; interpretativ kunskap;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to the existing but limited research on the use of ChatGPT within educational contexts. Furthermore the study investigates how ChatGPT can be used in schools, focusing mainly on the Swedish upper secondary school. LÄS MER