Sökning: "kunskapsintensiva bolag"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kunskapsintensiva bolag.

  1. 1. Redovisning av humankapital : En longitudinell studie om humankapitalets roll i årsredovisningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elin Peterson; Jakob Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Humankapital; Externredovisning; Agentteori; Legitimitetsteori; Longitudinell innehållsanalys;

    Sammanfattning : Den framväxande kunskapsekonomin har medfört att bolag blivit allt mer beroende av humankapital, något som omfattar personalens kunskaper och kompetenser. Trots att humankapitalet anses vara den viktigaste tillgången hos kunskapsintensiva företag tycks tillgången redovisas i låg omfattning till externa parter, något som resulterar i att bolag misslyckas med att kommunicera sitt sanna värde. LÄS MER

  2. 2. Ett företetags osynliga värden : Kommunikation av intellektuellt kapital i årsredovisningar

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Lovisa Björkman; Robin Mild; [2018]
    Nyckelord :Intellektuellt kapital; humankapital; strukturkapital; relationskapital; svenska företag; årsredovisningar; stora bolag; innehållsanalys; immateriella tillgångar; immateriella resurser; osynligt värde.;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte är att identifiera ord som företag använder sig av för att kommunicera intellektuellt kapital i årsredovisningar. Samt att kartlägga och tolka en eventuell förändring i omfattningen av kommunikation av intellektuellt kapital i årsredovisningar över tid. LÄS MER

  3. 3. Positioneringsstrategier för konsultbolag inom TV- och mediabranschen

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Mathias Lyngman; David Norell; [2015]
    Nyckelord :professional service firms; virtous cycle; dynamic capabilities; positioneringsstrategi; media; tv; dynamiska förmågor; psf; kunskapsintensiva bolag; affärsmodell; aktivitetssystem;

    Sammanfattning : TV- och mediabranschen drivs på av teknikutveckling och är under förändring där allt fler konsumenter väljer att konsumera video via internet vilket ställer krav på aktörerna i TV-branschen. Traditionella TV-operatörer försöker förändra sina affärsmodeller, branschgränser blir mer otydliga där bolag som tidigare ansvarat för it-infrastrukturen försöker ta större del av värdekedjan, nystartade företag ser sin chans att konkurrera samt globala aktörer som Google och Apple blir allt större hot. LÄS MER

  4. 4. Att möjliggöra kunskapsöverföring : En studie av ett bankkontor

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olof Kinell; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kunskapsintensiva tjänstebolags viktigaste resurs är medarbetarnas kunnande. Det är i mångtoch mycket företagets produkt och det är av stor vikt att organisationens ledarskap och kulturgrundar sig i den tanken. Att låta medarbetarnas kunskap utvecklas och överföras mellanvarandra är en konkurrensfördel som dessa bolag beror av. LÄS MER

  5. 5. Time Piece

    Master-uppsats, Konstfack/Institutionen för Konst (K)

    Författare :Johan Wahlgren; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Efter andra världskriget var optimismen i Sverige på topp. Landet var skonat från förstörelse och ekonomin blomstrade. Folkhemmets ideal genomsyrade samhällets alla skikt och detta märktest tydligt på Telefonplan. I ett stort nybyggt funkishus hade LM Ericsson precis flyttat in med sina 5000 anställda. LÄS MER