Sökning: "kunskapsintressen"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet kunskapsintressen.

  1. 1. Att skapa naturvetenskaplig mening i undersökande arbete : En exemplifiering av hur de didaktiska modellerna naturvetenskapliga kunskapsintressen och växelverkan kan hjälpa lärare att stötta lågstadieelevers naturvetenskapliga meningsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Fredrik Hedenberg; Linn Hedenskog; [2023]
    Nyckelord :chemistry; didactic models; inquiry; lower primary school; scientific meaning making; didaktiska modeller; kemi; lågstadiet; naturvetenskapligt meningsskapande; undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att exemplifiera hur kombinationen av de didaktiska modellerna naturvetenskapliga kunskapsintressen och växelverkan, kan användas av lärare som stöd för att ge elever i årskurs 1–3 förutsättningar för att skapa naturvetenskaplig mening av kemiinnehållet i undersökande arbete. En didaktisk modellering har utförts, där vi har använt exemplifiering med inspiration av aktionsforskning som forskningsansats för att visa hur kombinationen av de didaktiska modellerna kan användas som stöd för att planera, genomföra och utvärdera undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Material och dess olika användningsområden i förskolans arbete med kemi : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar och syften bakom val av material för att gynna barns utforskande i kemi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Julia Skalare; Louise Zander; [2022]
    Nyckelord :Chemistry; Material; Natural science knowledge interests; preschool; The role of the preschool teacher; Förskola; Förskollärarens roll; Kemi; Material; Naturvetenskapliga kunskapsintressen;

    Sammanfattning : Using materials in preschool is nothing new, however, the preschool teachers' choice of material can result in different possibilities. The purpose of the study is to gain a deeper knowledge of preschool teachers' perceptions of using different materials in the work with chemistry in the preschool learning environment, to make visible the purposes behind the preschool teachers' choices. LÄS MER

  3. 3. Att betona samband i en utforskande aktivitet om jäsningsprocessen i förskolan. : En studie om att använda den didaktiska modellen Kunskapsintresse för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Amanda Sjöö; [2022]
    Nyckelord :Chemistry; Didactic model; Preschool; Science; teaching; Didaktiska modeller; Förskola; Kemi; Naturvetenskap; Undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om hur den didaktiska modellen kunskapsintressen kan användas som stöd för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan. Med avstamp i aktionsforskning gjordes en didaktisk modellering där exemplifierades hur kunskapsintressen kan användas som stöd i planering, genomförande och utvärdering av undervisning. LÄS MER

  4. 4. Fair Game: En studie om att lära sig förstå arbetsvillkoren som modell i modebranschens känsloladdade repertoar

    Master-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Daniel Larsson; [2019]
    Nyckelord :Interaktionsutrymme; lärande; arbetsvillkor; mode; modeindustrin; modeller; identitet; roller; emotionellt arbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstrakt Arbetets art: Masteruppsats, 30 hp Sidantal: 44 Titel: #fairgame: En studie om att lära sig förstå arbetsvillkoren som modell i modebranschens känsloladdade repertoar Författare: Daniel Larsson Handledare Maria Löfgren Martinsson Datum: 2019-08-20 Sammanfattning: Den här studien problematiserar arbetssituationen och arbetsvillkoren för modeller i modeindustrin utifrån ett interaktivt perspektiv på lärande med utgångspunkt från idén om interaktionsutrymmet som förutsättning för lärande på arbetsplatsen. Detta gör den genom att undersöka närmre hur modellernas behov av att agera och upprätthålla en professionell identitet och image inverkar på dialogen och förståelsen kring arbetsvillkor i branschen. LÄS MER

  5. 5. Kunskapsintressen och kunskapemfaser i textböcker i NO för mellanstadiet : En kvalitativ innehållsanalys av hur ämnesområdet materiens uppbyggnad framställs i textböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anton Andersson; Anton Asplund; [2018]
    Nyckelord :Textböcker; kunskapsintressen; kunskapsemfaser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och analysera vilka syften som synliggörs i framställningen av ämnesområdet materiens uppbyggnad i textböcker i de naturorienterade ämnena för mellanstadiet. Att lärare tänker på hur de framställer ett kunskapsinnehåll är viktigt och bör synliggöras för eleverna, men är ändå något som kanske inte prioriteras. LÄS MER