Sökning: "kunskapskonstruktion"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet kunskapskonstruktion.

  1. 1. Äventyrlig bedömning eller bedömningens äventyr? : En jämförande studie om vad som ska tränas och bedömas inom yrkesutbildning utifrån svensk och kubansk läroplan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lilian Hemmingsson; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; kunskapsbedömning; utbildningsmål; läroplan; yrkesutbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att vidga och synliggöra kunskaper om hur olika läroplaners beskrivningar förhåller sig till kunskapskonstruktion, samt till kunskap som ska bedömas på olika sätt. Avsikten har varit att genomföra en komparativ textanalys, utifrån en läroplansteoretisk ansats studera ett antal likvärdiga innehåll som ska tränas för att försöka finna skillnader och likheter gällande vad som skrivs fram i de bägge ländernas läroplaner (Kuba – Sverige), samt hur de förmågor som ska tränas är tänkta att bedömas. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av ett naturvetenskapligt förhållningssätt i biologiundervisning

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Birte Reichstein; [2018]
    Nyckelord :Utforskande lärande; kunskapskonstruktion; motivation; öppna laborationer; naturvetenskaplig metod;

    Sammanfattning : För sju år sedan publicerades nya läro-, ämnes- och kursplaner som efterfrågar en undervisning som främjar elevers förståelse för naturvetenskapernas karaktär. Öppna laborationer är ett alternativ. Dock kräver dessa mycket tid och lärare med egna erfarenheter från forskningsliknande aktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Individens kunskapskonstruktion och kulturens ramverk : En studie om kunskapens innehåll för att rida hästar

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Danius; [2016]
    Nyckelord :begrepp; begreppsanalys; didaktik; inverkan; kunskap; kunskapskonstruktion; lärande; ridning; ryttarkänsla; sitsträning; tankestil; undervisning;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete är att diskutera frågan hur kunskap konstrueras för den praktiska förmågan att rida. Utifrån detta syfte har följande frågeställningar formulerats: Hur synliggörs kunskap för att rida en häst i tre olika texter om ridning, framförallt med fokus på nybörjarens första möte med fenomenet ridning? Kan olika tankestilar identifieras, och om så är fallet, hur förhåller de sig till varandra? Diskussionen utgår från en analys av olika tankestilar som de framträder i tre olika texter. LÄS MER

  4. 4. Att vara eller inte vara allmänbildad - är det en tävling? : Kunskapsframställningen i Vem vet mest?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mette Pedersen; Linnea Lindoffer; [2016]
    Nyckelord :Vem vet mest?; frågesport; kunskapskonstruktion; allmänbildning; skolan; Social Sciences; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Kandidatuppsatsen Att vara eller inte vara allmänbildad - är det en tävling?, skriven av Linnea Lindoffer och Mette Pedersen vid Institutionen för kommunikation och medier, granskar kunskapskonstruktion med utgångspunkt i frågesportsprograms underhållande och lättsmälta format. Syftet är att studera både vad kunskap är och hur vi förväntas veta. LÄS MER

  5. 5. Kunskapens källa : Hur kunskap konstrueras i det vardagliga arbetet inom en organisation

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :David Stigson; [2009]
    Nyckelord :omvärldsanalys; kunskap; kunskapskonstruktion; socialisation; sociala relationer; organisation;

    Sammanfattning : Abstract Författare: David Stigson Titel: Kunskapens källa – Hur kunskap konstrueras i det vardagliga arbetet inom en organisation. Uppsatsarbete i sociologi: SO5313 61-90 hp, ht-08 Handledare: Per Dannefjord Examinator: Eva Fasth Antal sidor totalt: 42 Växjö universitet, Institutionen för samhällsvetenskap Osäkerhet kring omvärldens beskaffenhet och samhällets utveckling är något som såväl individen som grupper i samhället upplever. LÄS MER