Sökning: "kunskapskrav betygskriterier"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden kunskapskrav betygskriterier.

  1. 1. Hur fungerar sammantagen bedömning i Idrott och hälsa? : Lärares perspektiv på LGR22 och det nya betygssystemet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Erik Peterson; Joakim Demegård; [2023]
    Nyckelord :betyg; bedömning; läroplan; likvärdighet; rättvisa; ramfaktor;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att höra lärare i ämnet Idrott och hälsa, årskurs 9, och deras uppfattningar om den nya läroplanen, betygskriterierna och sammantagen bedömningen som träder i kraft med Lgr 22. Frågeställningar: ·       Hur uppfattar lärarna de nya betygskriterierna? ·       Vad är lärarnas uppfattningar om den sammantagna bedömningen och dess påverkan av betygssättning? Metod För att besvara studiens syfte genomfördes sex semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs 9. LÄS MER

  2. 2. Lärare tolkar betygskriterierna i ämnet modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hicham Hassan; Hiba Mohamad; [2023]
    Nyckelord :betygsättning; betygskriterier; bedömning; modersmål; värdeord;

    Sammanfattning : Bedömning och efterföljande betygssättning har en stor inverkan på elevernas lärande, utveckling och motivation. Därför finns det ett stort intresse av att undersöka hur bedömningen och tolkningar av betygskriterierna ser ut i praktiken då ojämlikheter i bedömningen av elevernas prestationer på lång sikt kan påverka elevernas motivation. LÄS MER

  3. 3. Kunskapkskravens påverkan på elevers motivation : Lärares syn på hur förändringar i kursplanen kommer påverka eleverna i och med införandet av Lgr22

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Matilda Janson; [2022]
    Nyckelord :reviderad läroplan; kunskapskrav och betygskriterier; betyg och bedömning; idrott och hälsa; motivation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Konkreta krav. Musiklärares tolkningar av kunskapskraven

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Mathias Hanson; [2020]
    Nyckelord :bedömning; kravgränssättning; likvärdig betygsättning; tolkning av betygskriterier; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; assessment; equality in grading; interpretation of assessment criteria; standard setting; educational science; music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explain how music teachers interpret and implement descriptors in assessment criteria. The study has its starting point in equality within assessment and elaborates on the research questions how do music teachers’ interpretations of assessment criteria appear and how do music teachers realize concrete standards based on their interpretations of assessment criteria? The study focuses on music teachers who are grading students in the final year of the Swedish compulsory school and was carried out with inspiration from case-study research. LÄS MER

  5. 5. Idrott och hälsa i grundsärskolan : en läroplansteoretisk studie om möjligheter och begränsningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Simon Lindgren; Matilda Arenhäll; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats har varit att, genom en intervjustudie, undersöka den svenska grundsärskolans kursplan i idrott och hälsa utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv. Syftet ledde fram till följande mer preciserade frågeställningar: På vilka sätt styr kursplanen idrottslärares utformning av undervisningen i grundsärskolan och vilket stöd ger kursplanen? Vilka likheter och skillnader mellan kursplanen i idrott och hälsa för grund- respektive grundsärskolan uppfattar idrottslärare? Hur arbetar lärarna med inkludering? Vilken typ av fortbildning erbjuds verksamma lärare? Vilken funktion tilldelar lärarna betyg och bedömning i grundsärskolan? Metod Studien har ett läroplansteoretiskt perspektiv och utgår från Lindes arenor. LÄS MER