Sökning: "kunskapskrav"

Visar resultat 21 - 25 av 621 uppsatser innehållade ordet kunskapskrav.

  1. 21. Formativ bedömning- ett pedagogiskt verktyg för att utveckla matematikundervisning i årskurs 4–6 ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Farida El Bakraoui; Eva-Lena Sundström; [2022-06-22]
    Nyckelord :Formativ bedömning; formativ bedömningsinformation; matematikundervisning; mellanstadielärare; anpassningar; utveckling av undervisning; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare på mellanstadiet arbetar med informationen från formativ bedömning i matematikämnet. Vi vill undersöka hur lärare samlar in information för elevers lärande samt hur dess information används för att utforma undervisningen, så att elevens kunskaper i matematik utvecklas. LÄS MER

  2. 22. "Det är en soppa!" En kvalitativ studie om hur gymnasielärare omsätter kunskapskraven i praktiken.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Joel Svensson; [2022-06-15]
    Nyckelord :Kunskapskrav; Läroplan; Styrdokument; Implementering; Reformer; Gräsrotsbyråkrati; Kunskapskrav; Läroplan; Styrdokument; Implementering; Reformer; Gräsrotsbyråkrati;

    Sammanfattning : Skolan är en integrerad del av samhällets politiska styrning. Det huvudsakliga styrningsredskapet för skolan är läroplanen. I läroplanen ryms kunskapskraven som ska ligga till grund för hur en elevs kunskaper bedöms vid genomförd kurs. Hur kunskapskravens innehåll ska tolkas råder det delade meningar om. LÄS MER

  3. 23. Återkoppling som möjlighet och utmaning : En kvalitativ studie om gymnasielärares uppfattning om återkoppling som strategi för att utveckla elevens skriftspråkliga kunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Hanna Carlsson; [2022]
    Nyckelord :assessment; assessment for learning; feedback; students´ texts; formative assessment; writing skills; written language; bedömning; återkoppling; elevtexter; formativ bedömning; skrivutveckling; skriftspråk;

    Sammanfattning : Undersökningen syftar till att studera hur lärare arbetar med återkoppling för att utveckla elevens skriftliga språkkunskaper i förhållande till kunskapskrav. Ett delsyfte är att även undersöka vilka möjligheter och utmaningar lärarna ser med återkoppling på elevtexter som strategi för att utveckla elevens skriftliga språkkunskaper. LÄS MER

  4. 24. Övning ger färdighet! - Ger övning färdig- het? - Övning färdighet ger. : En studie av läroböckers grammatikkapitel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Caroline Ahlstrand; [2022]
    Nyckelord :Grammar; grammar teaching; textbooks; exercises; Grammatik; grammatikundervisning; läroböcker; övningar;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att studera läroböckers upplägg och presentation av grammatikunder- visning i läroböcker riktade mot gymnasieskolan. En innehållsanalys har tillämpats för att uppnå syftet med denna undersökning och till grund för detta har sex läroböcker skrivna för gymnasieskolans kurs svenska 2 använts. LÄS MER

  5. 25. Vad är det som krävs i kraven? : En analys av kunskapskraven i Svenska 2 med hjälp av Blooms reviderade taxonomi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Monica Börlin; [2022]
    Nyckelord :Blooms taxonomi; Blooms reviderade taxonomi; lärande; läroplansteori; kunskapskrav; Svenska 2; gymnasiet;

    Sammanfattning : Det är inte alltid självklart vilka typer av kunskaper det är som testas i en kurs. Dessutom är inte skolväsendets föreskrivna styrdokument skapade ur intet, utan de är skapade utifrån en viss syn på kunskap utifrån sin tid. LÄS MER