Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Formativ, skriftlig bedömning för elever på Komvux i svenska för invandrare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Åsa Högberg; [2023]
    Nyckelord :Vuxenutbildning; sfi; formativ bedömning; summativ bedömning; återkoppling; respons; lärandemål och kunskapskvaliteter.;

    Sammanfattning : De flesta forskningsresultat som tagits fram när det gäller skriftlig, formativ bedömning grundar sig på undersökningar gjorda inom grundskolan, gymnasieskolan eller universiteten medan det saknas forskning inom vuxenutbildning och speciellt inom den svenska kontexten och då inom området andraspråksinlärning för vuxna. Syftet med studien är att bidra med kunskap om den formativa, skriftliga bedömningen på Komvux i svenska för invandrare. LÄS MER

  2. 2. "Komponera mera" : En studie om kreativa lärandeprocesser i musikskapande på grundskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Lars Göran Gunnar Nikolausson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den kvalitativa studien behandlar kreativa lärandeprocesser i musikskapande inom ramen för en undervisningspraktik i årskurs 9. Detta sker både utifrån en musiklärares undervisning och elevernas upplevelser av densamma. LÄS MER

  3. 3. Makten över lärandet : Lärares uppfattningar om formativ bedömning sett ur ett maktrelationsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Pål Christensson; [2017]
    Nyckelord :ansvarighet; bedömning för lärande; fenomenografi; formativ bedömning; lärande; makt; maktrelationer;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur maktrelationerna visar sig i lärares användning av formativ bedömning. En fenomenografisk metod användes för att ta fram en variation av föreställningar kring formativ bedömning. LÄS MER

  4. 4. Elevers kännedom om betygsättningens spelregler - En kvantitativ studie om hur väl svenska gymnasieelever känner till vilka faktorer som enligt styrdokumenten ska ligga till grund för deras betyg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hampus Liljeröd; [2012-04-25]
    Nyckelord :Betygsättning; Elevinflytande; styrdokument; kvantitativ metod;

    Sammanfattning : Bakgrund: I skolans styrdokument och i tidigare forskning anges elevers kännedom om de lagar och regler som gäller vid exempelvis betygsättning som en förutsättning för att de ska kunna utöva det inflytande över undervisningen de har rätt till, ett inflytande forskning visar i regel inte ges tillräckligt utrymme i skolan. Kännedom om skolans spelregler krävs också för att eleverna ska ha möjlighet att upptäcka brott mot dem, till exempel i form av betygsättning på felaktiga grunder. LÄS MER

  5. 5. Ämnesintegrering i skolan : En studie om ämnesintegrering i skolverksamhet

    L3-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Dick Spetz; Einar Ideström; [2012]
    Nyckelord :Ämnesintegrering; ämnesöverskridande; ämnesintegrerat arbetssätt; ämnesintegrerad undervisning; verklighetsförankrad undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie är en systematisk litteraturstudie. Metoden för studien består av att granska utvalda vetenskapligt granskade artiklar samt en doktorsavhandling, för att söka svar på studiens forskningsfrågor. LÄS MER