Sökning: "kunskapskvaliteter"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet kunskapskvaliteter.

  1. 6. Formativ bedömning - en pedagogisk fluga?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mikaela Olander; John Orevad; [2011]
    Nyckelord :bedömning; bedömning för lärande; BFL; feedback; formativ bedömning; lärandeprocess; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Vår uppsats handlar om formativ bedömning och vad det innebär att arbeta så i undervisningen. Vi tolkar att rådande läroplaner beskriver ett uppdrag som ligger i linje med ett formativt arbetssätt. Syftet var att ta reda på om lärare i samhällskunskap som arbetar på gymnasiet arbetar formativt och hur de gör det. LÄS MER

  2. 7. Matematik och Trä- och metallslöjd : ett samarbete att ta tillvara på?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Jonas Larsson; [2010]
    Nyckelord :Matematik; Samarbete; Slöjd; Ämnesövergripande;

    Sammanfattning : I samband med min tidigare gymnasieutbildning på byggprogrammet har jag reflekterat att skolans matematikämne skulle kunna samarbeta med ett praktiskt ämne. I detta fall i trä- och metallslöjden, där praktiska moment förekommer i stor utsträckning. Många av skolans elever tappar lusten för matematikämnet i årskurs fem. LÄS MER

  3. 8. Att identifiera och förstå estetiska kunskapskvaliteter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner

    Författare :Niklas Hansson; Stefan Norrthon; [2008]
    Nyckelord :Estetiska ämnen; bedömning; betygskriterier; estetik; kunskapskvaliteter;

    Sammanfattning : Vår uppsats handlar om estetiska kunskapskvaliteter inom det estetiska programmet på gymnasiet. Syftet med undersökningen är att försöka definiera vilka estetiska kunskapskvaliteter betygs-kriterierna kännetecknar. Vi redogör för delar av befintliga teorier om, diskurser kring och perspektiv på estetisk verksamhet i skolan. LÄS MER

  4. 9. Gymnasieelevers förståelse av betyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Therése Manneby; [2008]
    Nyckelord :betyg; betygskriterier;

    Sammanfattning : I samhället görs ständigt bedömningar av olika slag, såväl officiellt som inofficiellt. Vi människor gör hela tiden bedömningar av varandra och av vår omgivning. En bedömning som sker i det öppna är den i skolan där elevers kunskaper ska bli bedömda av lärare. LÄS MER

  5. 10. Det är en het potatis! Lärares uppfattningar om vilka bedömningskriterier de använder vid betygssättning i de naturorienterande ämnena

    Magister-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Eva-Lott Malm; [2004]
    Nyckelord :Education; Bedömning; betygssättning; naturorienterande ämnen; betygskriterier; betygssystem; Assessment; marking process; science education; criterion referenced marking; grading system; Pedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this research is to survey and describe some science teachers’ conceptions of which assessment criteria they use at the marking process. Questions which are relevant for this research are the following: 1. Which assessment methods form the basis for science teachers’ marking process? 2. LÄS MER