Sökning: "kunskapsmål teori"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kunskapsmål teori.

  1. 1. Lågstadielärares uppfattningar om formativ bedömning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carl Erlandsson Kuitems; Nhu Yen Tran; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning; matematik; lärare; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är vinna kunskap om hur formativ bedömning definieras och används inom matematikämnet av lärare i lågstadiet. Fokus grundar sig i att skapa en förståelse för hur användningen av formativ bedömning kan stödja lärarna såväl som eleverna i dess arbete inom matematikämnet. LÄS MER

  2. 2. Rum för rörelse : Perspektiv på rörelse som kommunikativ resurs i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Kattler; [2022]
    Nyckelord :estetisk lärprocess; fysisk aktivitet; kinestetiskt lärande; logocentrism; multimodalitet; radikal estetik; rörelsekommunikation; transspråkande;

    Sammanfattning : Detta är en retrospektiv undersökning med syfte att bidra till en fördjupad förståelse av hur kropp och rörelse kan ses som kommunikativa resurser i en lärande miljö, främst då det gäller klassrummet och elevernas möjligheter att bearbeta och förmedla innehåll kopplat till skolans ämnen och styrdokument. Studien initierades av mig som ett utvecklingsarbete utifrån min erfarenhet att kroppen och rörelsen ofta är en outnyttjad resurs ur ett lärande perspektiv i klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Hur gör lärare i grundsärskolan elever delaktiga i sin lärprocess? : - "man vet att det ska göras men inte hur, eller man vet kanske hur också, men gör det inte"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Åsa Trydell Johnsson; Margareta Linde; [2021]
    Nyckelord :Compulsory school for children with intellectual disabilities; learning process; making goals visible; participation; SOC; Delaktighet; grundsärskola; KASAM; lärprocess; synliggöra mål;

    Sammanfattning : Det är som lärare i grundsärskolan och som blivande speciallärare en utmaning att få alla elever att känna sig delaktiga i sitt lärande och sin lärprocess samt att ge eleverna inflytande över sin utbildning. Att synliggöra kunskapsmålen i undervisningen så det blir betydelsefullt och begripligt är en aktuell fråga i arbetet med grundsärskoleelever. LÄS MER

  4. 4. En skog som brinner : Berättade erfarenheter av Pålgårdsbranden sommaren 2018.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Linn Forsgård; [2019]
    Nyckelord :Skogsbrand; berättade erfarenheter; katastrof; etnologi; narrativitetsanalys;

    Sammanfattning : I denna kandidatuppsats undersöks hur människor berättar om erfarenheter av Pålgårdsbranden i Jämtland sommaren 2018. Studien fokuserar på hur förmedling av en katastroferfarenhet skapar inkludering och exkludering i Pålgårdsbygden. Studien baseras på fyra djupintervjuer som utförts med fem personer. LÄS MER

  5. 5. "Laget före jaget" : En systematisk litteraturstudie med syfte att synliggöra om kooperativt lärande kan utveckla elevens kommunikationsförmåga i matematik.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Viktoria Eriksson; Emmelie Strand; [2019]
    Nyckelord :Kommunikationsförmåga; kooperativt lärande; sociokulturell teori; social interaktion; proximalutvecklingszon; årskurs F-3; förutsättningar; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att, utifrån forskning, synliggöra vilka förutsättningar som finns för att eleven ska få möjlighet att utveckla sin kommunikationsförmåga i matematik genom ett kooperativt lärande. Studiens innehåll riktar sig till elever och lärare i grundskolans tidigare år, F-3. LÄS MER