Sökning: "kunskapsomvandling"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet kunskapsomvandling.

  1. 1. Accelerera kunskapsspiralen – lärande om generativ AI i kunskapsarbete : En kvalitativ fallstudie om hur kunskap uppstår genom lärande på individnivå och kunskapsdelning på gruppnivå i en kunskapsarbetande organisation

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Fredrik Lewén; [2024]
    Nyckelord :Generative AI; Knowledge Work; Workplace Learning; Knowledge Management; Practical Application; Generativ AI; Kunskapsarbete; Lärande på arbetsplatsen; Kunskapsdelning; Praktisk tillämpning;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) har blivit en central del av utvecklingen hos moderna organisationer, med potential att förändra arbetssätt och öka effektivitet och konkurrenskraft. Generativ AI, som skapar innehåll baserat på mönster i befintliga data, har snabbt utvecklats och väckt stor uppmärksamhet i olika branscher. LÄS MER

  2. 2. KM och KMS i agil systemutveckling

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Jonas Klavebäck; Johan Mårtensson; Malte Schött; [2020]
    Nyckelord :Knowledge Management; KM-system; agil systemutveckling; agila principer; kunskapsomvandling; kunskapsdelning; Business and Economics; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att redogöra för kunskapsdelning inom och mellan team i agil systemutveckling, KM-systems roll för kunskapsdelning samt utmaningar med KM-system för kunskapsutbyte. Litteraturen belyser kunskap som resurs och behovet av att förstå att kunskap existerar i olika former och omvandlas och utvecklas kontinuerligt när den används. LÄS MER

  3. 3. Förståelsen av programmatic : Kunskapsutveckling hos medieföretag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oskar Näsman; Emil Wallerstedt; [2019]
    Nyckelord :digital marknadsföring; programmatic; programmatisk marknadsföring; kunskapsutveckling; femfasmodell;

    Sammanfattning : Programmatic - en ny teknik baserad på maskininlärning som kombinerar algoritmer med data möjliggör för automatisering, optimering och effektivisering av display-annonsering på internet. Ny teknik innebär dock många utmaningar, framförallt att utveckla kunskap för hantering av den. LÄS MER

  4. 4. Erfarenhetsåterföring i projekteringsfasen - En fallstudie av vanligt återkommande projekteringsfrågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Byggproduktion

    Författare :Per Fransson; Andreas Östling; [2018]
    Nyckelord :Erfarenhetsåterföring; informationssystem; kunskap; kunskapsomvandling; visuell projektering; projekteringsfrågor; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Problemställning: - Vilka är de vanligast återkommande projekteringsfrågorna inom visuell projektering? - Vilka utmaningar står ett byggentreprenörföretag inför gällande erfarenhetsåterföring i projekteringsfasen? - Hur kan återkommande projekteringsfrågor i den visuella projekteringen bidra till erfarenhetsåterföring? Syfte: Syftet med den här studien var att undersöka om det förekom frågor i projekteringsskedet som var återkommande i flera byggprojekt. Vidare var syftet att undersöka vilka utmaningar ett stort byggföretag ställs inför gällande erfarenhetsåterföring i projekteringsskedet och hur återkommande projekteringsfrågor skulle kunna användas till erfarenhetsåterföring. LÄS MER

  5. 5. Kunskapshantering : En jämförande studie mellan en offentlig enhet och ett privat bolag i omsorgssektorn

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Västibacken Ditte; Victoria Landström; [2012]
    Nyckelord :Konwledge Management; Kunskap; Kunskapshantering; Kunskapsomvandling; Offentlig; Privat; New Public Management;

    Sammanfattning :  Syftet med denna uppsats var att undersöka om en offentlig enhet inom en kommun och ett privat bolag liknar och/eller skiljer sig åt gällande kunskapshantering, i sådant fall hur och varför. Följande tre frågeställningar ställdes i avsikt att svara på detta syfte: Uppfyller den offentliga enheten och det privata bolaget olika kriterier, och har de förutsättningar, för att bli framgångsrika i arbetet med KM, i sådant fall hur?, Sker kunskapsomvandling inom den offentliga enheten och det privata bolaget, i sådant fall hur?, Finns det skillnader och/eller likheter mellan den offentliga enheten och det privata bolaget, vilka är i sådant fall dessa och vilka bakomliggande orsaker kan finnas till dessa?   För att svara på syftet och frågeställningarna gjordes en kvalitativ studie genom att sex intervjuer genomfördes för att samla in det empiriska materialet. LÄS MER