Sökning: "kunskapsorganisation"

Visar resultat 16 - 20 av 63 uppsatser innehållade ordet kunskapsorganisation.

  1. 16. Barnens bibliotek : en kvalitativ studie om barns kunskapsorganisation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jessica Huss; Moa Wållberg; [2017]
    Nyckelord :Skolbibliotek; kunskapsorganisation; kategorisering; klassificering; hylluppställning; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med den här kandidatuppsatsen är att undersöka barns kunskapsorganisation vid ett skolbibliotek på Umeås glesbygd, utifrån ett barnperspektiv. De metoder som används är: deltagande observation med fokusgrupper som består av barn mellan 9–12 år och informellt samtal med skolpersonal. LÄS MER

  2. 17. Från Kvinnohistoriskt Arkiv till KvinnSam : kunskapsorganisationens funktion för genusvetenskapens akademiska etablering

    Master-uppsats,

    Författare :Louise Preinitz Gärdinge; [2017]
    Nyckelord :Dokumentalitet; Kognitiv auktoritet; Genusforskning; Diskursteori; Kunskapsorganisation; KvinnSam; Kvinnohistoriska samlingarna; Kvinnohistoriskt Arkiv;

    Sammanfattning : KvinnSam is stated to have had an important role in laying the foundation of academic gender studies. The initial organization was founded relatively long before the subject entered the academic arena, which places the knowledge organization of the field prior to the authoritative demand for it. LÄS MER

  3. 18. Knowledge Organisation and Contemporary Art : Cataloguing Practices in two Libraries in Sweden, Umeå universitetsbibliotek and Konstbiblioteket

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Elsa Avraam; [2017]
    Nyckelord :Subject cataloging; Classification; Subject headings; Contemporary art; Art libraries; Domain analysis; katalogisering; klassifikation; ämnesord; konst; bibliotek; domänanalys;

    Sammanfattning : This master thesis examines the cataloguing practices of two art libraries in Sweden in relation to contemporary art. The aim of this study is to show how classification systems and other forms of controlled vocabulary correspond to contemporary art and reveal the factors that influence the everyday practice of cataloguing. LÄS MER

  4. 19. "...ett klassifikationssystem är ju en spegling av världen så att säga." : en studie av bibliotekariers maktmedvetenhet och utmaningar vid övergången från SAB till DDK

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap; Lunds universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Britta Renman; [2015]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; klassifikationssystem för svenska bibliotek; DDK; Dewey decimalklassifikation; kunskapsorganisation; klassifikation; ABM; biblioteks- och informationsvetenskap; critical discourse analysis; SAB; DDC; Dewey Decimal Classification; classification; ALM; library and information science; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : In 2008, the National Library of Sweden decided to transition from the Swedish system of classification, SAB, to the internationally established system Dewey Decimal Classification (DDC). The aim of this master’s thesis is to study the process of transition and the effect of this transition on the library collections and users of three Swedish libraries: two university libraries and one public library. LÄS MER

  5. 20. Att sammanföra i tanke och bild : Kunskapens visuella gestaltning i Aby Warburgs Bilderatlas Mnemosyne

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Jessica Leman; [2015]
    Nyckelord :Aby Warburg; Mnemosyne; bildatlas; kunskapsorganisation; konsthistoriografi;

    Sammanfattning : This study aims to explore the visual knowledge organization of Aby Warburg’s Bilderatlas Mnemosyne by tracing some of the essential lines in his thinking and relating these to the conceptualization and realization of the atlas project. The image atlas – which at the time of Warburg’s death in 1929 remained unfinished – can be described as a synoptical and experimental didactic instrument, a monumental work in progress conceived to guide art historical thought, which in Warburg’s research expands into a pluridisciplinary field of ”kulturwissenschaftlicher Bildgeschichte”. LÄS MER