Sökning: "kunskapsprocess"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet kunskapsprocess.

  1. 1. Osäkert och riskfyllt – det prehospitala vårdandet av patienter under pågående pandemi : Kvalitativ intervjustudie med ambulanssjuksköterskor

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Elvis Meloku; Natalie Ylitalo; [2020]
    Nyckelord :smittsam sjukdom; utsatthet; ambulanssjuksköterska; skyddsutrustning; kommunikation; arbetsvillighet; pandemi;

    Sammanfattning : Hälsa är ett av fyra konsensusbegrepp inom vårdvetenskaplig teoribildning, som på ett övergripande plan bygger upp den teoretiska basen för vårdandet. Ett vårdvetenskapligt patientperspektiv inbegriper även ett intresse för vårdarna. LÄS MER

  2. 2. Knowledge Management : Hur fungerar en organisations kunskapsprocess?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Paula Karlsén; Charlotte Olofsson; [2020]
    Nyckelord :Knowledge management; learning culture; competence; intellectual capital; organisation system; leadership; documentation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att studera hur en organisation praktiskt arbetar med knowledge management som en kunskapsprocess. Det vill säga, hur människors kunskap dokumenteras, utvecklas och systematiseras till företagets rutiner, normer och arbetssätt. Syftet är också att ta reda på de bidragande faktorer som påverkar kunskapsspridningen. LÄS MER

  3. 3. Socionom som extraknäck - En kvalitativ intervjustudie om socionomstudenter inom socialtjänsten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Carolina Ryberg; Sara Viklund; [2017-01-24]
    Nyckelord :socionomstudenter; delegation; rättssäkerhet; profession;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka de problem och möjligheter som uppstår när socionomstudenter vid sidan av studier arbetar inom socialtjänsten med kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har besvarat hur studenter påverkas av att studera och arbeta samtidigt, vilka risker som kan tänkas finnas när hen arbetar med kvalificerade uppgifter inom socialtjänsten och vad det gör med professionen. LÄS MER

  4. 4. Det är något i mig som stretar emot : en essä om Reggio Emiliafilosofin, pedagogisk dokumentation och vår kunskapsprocess

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anneli Blomdahl; My Pedersen; [2015]
    Nyckelord :Reggio Emilia Philosophy; pedagogical documentation; learning process; preschool; doubt; knowledge; Reggio Emiliafilosofi; pedagogisk dokumentation; kunskapsprocess; förskola; tvivel; kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna essä är att undersöka den konflikt som uppkommer när studenter som vi genomgår en erfarenhetsbaserad förskollärarutbildning, där nya teoretiska kunskaper ska samspela med redan beprövad erfarenhet från yrket. De situationer som uppstått i vår praktik har legat till grund för de gestaltningar vi skrivit. LÄS MER

  5. 5. Kunskapsbedömning i grundsärskolan : En intervjustudie av hur några lärare i grundsärskolan resonerar om bedömning av elevernas kunskapsutveckling.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Appelskog Albinsson; [2015]
    Nyckelord :assessment; development of knowledge; intellectual disabilities; compulsory education for pupils with intellectual disabilities; formative assessment; bedömning; kunskapsutveckling; utvecklingsstörning; grundsärskola; formativ bedömning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore how some teachers in compulsory education for pupils with intellectual disabilities work with assessing the knowledge development in pupils in their daily work. The study is based on four semi structured interviews with teachers in compulsory education for pupils with intellectual disabilities. LÄS MER