Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Skönlitteratur – vägen till lärande? : En systematisk litteraturstudie gällande skönlitteraturens och läsförmågans inverkan på gymnasieelevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Lina Lundberg; Sofi Regnander; [2023]
    Nyckelord :svenskämnet; gymnasieelever; läsning; skönlitteratur; läsförmåga; läsmängd; lärande genom läsning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att med utgångspunkt i svenskdidaktisk forskning undersöka vilken betydelse skönlitterär läsning har för gymnasieelevers läsförmåga och i förlängningen deras lärande genom läsning. Mot bakgrund av larm om att unga läser allt mindre samtidigt som läs- och kunskapsresultat i svensk skola sjunker valdes litteratur för att nå syftet. LÄS MER

  2. 2. Utvärdering av kunskap och kompetenser inom hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Therese Söderling; Angelica Hellström; [2023]
    Nyckelord :Sustainable Development; Competence Development; Competence Outcomes; Higher Education; Evaluation; Learning Outcomes; Knowledge Outcomes; Hållbar utveckling; Kompetensutveckling; Kompetensresultat; Högre utbildning; Utvärdering; Inlärningsresultat; Kunskapsresultat;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling behövs för att bidra till en hållbar framtid. Linneuniversitetet vill främja hållbar utveckling genom kursen lärande för hållbar utveckling. Syftet i den här studien är att utvärdera kursens effekt på integrering av kunskap om hållbar utveckling i yrkesrollen. LÄS MER

  3. 3. Lästvång framför läslust – vägen framåt? : En kvalitativ empirisk studie om mängden skönlitterär läsning i relation till elevernas läsförmåga i svenskämnet på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Lina Lundberg; Sofi Regnander; [2023]
    Nyckelord :svenskämnet; gymnasieelever; läsning; skönlitteratur; läsförmåga; läsmängd; lästvång; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur 21 verksamma svensklärare på gymnasiet ser på relationen mellan mängden skönlitterär läsning och utveckling av läsförmågan hos gymnasielever. Mot bakgrund av larm om att unga läser allt mindre samtidigt som läs- och kunskapsresultat i svensk skola sjunker har verksamma svensklärare tillfrågats för att nå syftet. LÄS MER

  4. 4. Översikt om digitala lärresurser och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Per-Erik Ahlberg; Christian Wulff; [2023]
    Nyckelord :Digitala lärresurser; digitalisering; matematik; matematikundervisning; motivation;

    Sammanfattning : I mer än 50 år har det pågått en digitalisering av samhället och det pedagogiska fältet. Den här texten ger en kunskapsöversikt över ett antal studier där effekter av digitalisering av undervisningen med fokus på matematik samt hur digitaliseringen påverkar motivationen för eleverna att ta del av undervisningen undersöks. LÄS MER

  5. 5. Alla kan bli statsminister : En narrativ studie med rektorer i särskilt utsatta områden.

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Malin Jemander; [2023]
    Nyckelord :School leader; principal; low socioeconomic status; diversity; urban schools and context.; Kontext; särskilt utsatt område; rektor; rektorers arbete och ledarskap;

    Sammanfattning : This study is based on data from eight interviews with principals who lead schools in particularly vulnerable areas, where gang crime, exclusion, overcrowding and poverty are commonplace. The research questions are about their own view of their work in relation to the context. LÄS MER