Sökning: "kunskapsresultat"

Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade ordet kunskapsresultat.

  1. 21. Kunskapsbedömning i grundsärskolan : Några lärares syn på och resonemang kring sitt arbete med kunskapsbedömning av elever i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Susanne Ringqvist; [2016]
    Nyckelord :Special school; intellectual disabilities; feedback; assessment; special education; Specialpedagogik; bedömning; intellektuell funktionsnedsättning; återkoppling; grundsärskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa några lärares syn på och resonemang kring sitt arbete med bedömning i grundsärskolan i årskurserna 7-9, samt vilka bedömningsmaterial som används. Studien har för avsikt att besvara tre forskningsfrågor: På vilket sätt arbetar och resonerar lärare i grundsärskolans inriktning ämnen med bedömning av elever?, Vilka olika bedömningsmaterial använder sig lärarna av i sitt arbete med bedömning?, Vad är lärarnas erfarenhet av bedömning? Studien utgår ifrån en kvalitativ forskningsmetod  och utgörs av intervjuer med fyra lärare på två olika skolor inom samma kommun i Sverige. LÄS MER

  2. 22. Vad är problemet? : En policystudie om hur jämlik utbildning och kunskapsresultat konstrueras som problem i svensk skolpolicy

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecka Molin; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Det är ju egentligen skolans fel, men jag får väl skylla mig själv - Om låga betyg i skolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emelie Johansson; [2015-12-03]
    Nyckelord :Kulturellt kapital; betyg; skola; elev; reproduktion;

    Sammanfattning : Bakgrund: De olika styrdokumenten för skolan ger en bild av hur den svenska skolan skall fungera för att ge eleverna kunskaper och färdigheter i livet. Studier som till exempel PISA-rapporten ger en annan bild där den svenska skolans kunskapsresultat sjunker. LÄS MER

  4. 24. Gymnasiereformen 2011 : Sex lärares uppfattning om dess inverkan på betygsättning och undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Anders Söderström; [2015]
    Nyckelord :Swedish gymnasium reform of 2011; grade inflation; equivalence in grading; Gymnasiereformen 2011; betygsinflation; likvärdig betygssättning;

    Sammanfattning : Svensk skola har varit föremål för kritik under en lång följd av år. Mycket har handlat om dåliga kunskapsresultat, betygsinflation och bristande likvärdighet vid betygsättning. När gymnasiereformen 2011 sjösattes var det med syftet att komma till rätta med framförallt dessa problem. LÄS MER

  5. 25. Lärarens dubbla uppdrag  inom Ekonomiprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anna Antonsson; [2015]
    Nyckelord :upper secondary school alignment economy; democratic values; desire of learning; joint influence in learning; democratic values; democratic; democracy; dialectical development; dialectic; mediating methods; decision-making; the deliberative dialogue; the principle of openness in the deliberative dialogue; the teacher s dual role; dual mission; mediating practices; influencing the education in form and content; Achievement goal theory; Beslutsprocesser; deliberativa samtalet; demokrati; demokratisk; demokratiska värden; Dialektik; dialog; Ekonomi; Ekonomiprogrammet; Elevaktivitet; Grundprincipen offentlighet i det deliberativa samtalet; Gut feeling; Gymnasie; Lärarens dubbla uppdrag; Magkänsla; Medierande metoder; Påverka utbildningen till form och innehåll; Uppgiftsorienterad pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärarens dubbla uppdrag inom gymnasieskolans ekonomiprogram och är ännu en studie som visar på att uppgiftsorienterat/elevaktivt förhållningssätt ger läraren förutsättning att uppfylla Skollagens båda uppdrag, att ge eleverna kunskaper och demokratiska värden, samt känna lust i lärandet samtidigt. Utgångspunkt är Skollagen och Skolverkets texter. LÄS MER