Sökning: "kunskapssyn läroplan"

Visar resultat 16 - 20 av 50 uppsatser innehållade orden kunskapssyn läroplan.

  1. 16. “Och den ljusnande framtid är deras?” : tio lärare inom gymnasiesärskolan resonerar kring sitt pedagogiska uppdrag.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Andreas Lindberg; Maria Lodenius; [2016]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; kunskapssyn; läroplan; Policy enactment; vuxenliv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera hur några lärare inom gymnasiesärskolan resonerar kring sitt pedagogiska uppdrag utifrån huvuduppdraget i gymnasiesärskolans läroplan. Utifrån en kvalitativ ansats har vi genomfört tio intervjuer med lärare inom gymnasiesärskolan i tre svenska kommuner. LÄS MER

  2. 17. Läroplanens dramatiska kurva : En dramapedagogisk läsning av Lgr 11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jack Dahlby; [2016]
    Nyckelord :educational drama; curricula; dramapedagogik; drama; läroplan;

    Sammanfattning : This study investigates what value educational drama is given in the current national curricula for the compulsory school in Sweden, Lgr 11 and how that relates to a similar study of the four previous curricula. The background to the study presents Mia Marie F. LÄS MER

  3. 18. "Visst finns det delar som man kan värdera lite högre" : Lärares val av undervisningens innehåll i ämnet historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Louise Johansson; Karin Snapp; [2015]
    Nyckelord :historiemedvetande; narrativt; läromedel; läroplan; kunskapssyn; identitet; kanon;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bakgrunden till denna studie grundas i det generella problem som uppstår när elever har med sig varierande förkunskaper från grundskolan. Detta kan i sin tur leda till problematik i gymnasieskolan för lärare som där ska planera undervisning. LÄS MER

  4. 19. Förväntningar, lärares intentioner och elevers upplevelse av sceniska samprojekt på gymnasieskolans estetiska program

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Elisabet Löfberg Haglund; [2014-01-28]
    Nyckelord :läroplansteori; estetiska lärprocesser; estetisk kommuniaktion;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med föreliggande undersökning är att studera hur gymnasieskolans läroplan tolkas och om styrdokumentens mål når ut till eleverna på det sätt som avses och, som en följd av detta, om lärares och elevers förväntningar på vad eleverna ska lära sig stämmer överens. Detta undersöks genom att se hur ett specifikt ämne ¬– estetisk kommunikation ¬– inom musikområdet på estetiska programmet beskrivs i läroplanen, hur ämnet tolkas och förmedlas av en grupp lärare, och hur detta i sin tur tas emot av eleverna i två klasser på musikinriktningen på estetiska programmet, på en gymnasieskola i södra Sverige. LÄS MER

  5. 20. Frågan om den samhällsnyttiga medborgaren : En analys av diskursen i utredningarna som föregick Lgy 70 och Lpf 94

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jonas Nilsson; Tommy Regin; [2014]
    Nyckelord :Discourse; Lgy 70; Lpf 94; Curriculum; Swedish upper secondary school; What’s the problem represented to be?-approach; View of humans; View of knowledge.; Diskurs; Lgy 70; Lpf 94; Läroplan; Gymnasiet; What s the problem represented to be?-approach; Människosyn; Kunskapssyn;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftade till att undersöka skolpolitiken som låg till grund för Lgy 70 och Lpf 94. Specifikt fokus låg på att i utredningsmaterialet undersöka politikens styrande effekter genom att utifrån argumenten blottlägga dess människo- och kunskapssyn. LÄS MER