Sökning: "kunskapssyn religionskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden kunskapssyn religionskunskap.

  1. 1. ”Om religionerna inte släppt fram vetenskapen, hur hade samhället sett ut då?” : En kvalitativ intervjustudie om religionskunskapslärares tankar, åsikter och didaktiska ställningstaganden gällande religion och vetenskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emil Kristiansson; [2023]
    Nyckelord :Religionskunskap; didaktik; vetenskap; kunskap; sanningsrelativism; religionskunskapslärare;

    Sammanfattning : En oro för en utbredd sanningsrelativism bland lärare uttrycks från vissa håll. Det övergripande syftet med denna uppsats är att pröva denna oro. LÄS MER

  2. 2. Den ideologiska styrningens påverkan på religionsämnets utveckling

    L2-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnea Lundberg; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att religionsämnet har förändrats och utvecklats under de senaste 40 åren är det ju inget snack om. Frågan är dock vad som har påverkat denna förändring? I min uppsats fokuserar jag enbart på hur det specifika ämnet religionskunskap i gymnasieskolan påverkas av den politiska/ideologiska syrningen. LÄS MER

  3. 3. Religionskunskapen, kristendomen och lärarna : En studie av gymnasielärares förhållningssätt till kristendomen i undervisningen om religioner och livsåskådningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Britt Nordgren; [2013]
    Nyckelord :Didaktik; Halvstrukturerade intervjuer; Lärarperspektiv; Religionskunskap; Kristendom;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att få en djupare förståelse för kristendomens betydelse för religionskunskapens ämnesidentitet ur ett lärarperspektiv. Huvudfrågeställningen i uppsatsen är vilken betydelse gymnasielärare ger kristendomen som innehåll inom religionskunskapsämnet. LÄS MER

  4. 4. Kunskapskraven i religionskunskap 1 - grund för likvärdig bedömning? : Fyra kvalitativa intervjuer med religionslärare på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Åsa Levander; [2013]
    Nyckelord :kunskapskrav; värdeord; läroplan; religionskunskap; Gy11; betyg; bed ö mning; likvärdighet; kunskapssyn; gymnasiet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how teachers at Swedish upper secondary schools perceive the so-called value words and knowledge requirements of religious studies 1 as defined by the present curriculum for upper secondary school 2011 (Gy11) how they consider themselves to apply these value words in their teaching, and whether they consider the knowledge requirements as alegitimate basis for equivalentassessment. My studyis based oninterviewswithfour teachers in religious studies at four different upper swcondary schools in the municipalityof Jönköping, Sweden. LÄS MER

  5. 5. The ambiguous and frequent task of revision

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Charlotte Hammar; [2011]
    Nyckelord :kunskapssyn; instuderingsuppgifter; Sofi - Religion; Religionskunskap - Kompakt;

    Sammanfattning : Mitt syfte med denna uppsats har varit att ta reda på om läroböckerna i religionskunskap, vid namn, Sofi – Religion och Religionskunskap – Kompakt är lämpliga och aktuella att använda i undervisning trots att kursplanen kommer att förändras höstterminen 2011. Min undersökning har främst varit inriktad på kunskapssynen i kursplanen för religionskunskap, ur den nya läroplanen för grundskolan, och i de ovan nämnda läroböckerna. LÄS MER