Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 115 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Slöjdlärarens didaktiska process : En kvalitativ studie om slöjdlärares upplevelse av att undervisa praktisk kunskap i grundskola.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Veaceslav Bendersky; [2024]
    Nyckelord :Slöjddidaktik; tyst kunskap; didaktiska ramar.;

    Sammanfattning : Praktisk kunskap kräver teori och teoretisk kunskap kräver praktik. I slöjdundervisning behöver eleverna ges möjlighet att utveckla både sin kreativitet och självständighet samtidigt som eleverna måste få en grund som i vissa moment kräver en exakt reproduktion av lärarförmedlad kunskap. LÄS MER

  2. 2. Vem eller vad ska anpassas i skolan? : En jämförande textanalys av 188 extra anpassningarfrån två svenska skolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Åsa Eriksson; Lena Fernlund; [2023]
    Nyckelord :Extra anpassningar; inkluderande undervisning; stödsystem; stödåtgärder; specialpedagogik och tankestilar.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att bidra med kunskap om extra anpassningar i grundskolan. Mer specifikt handlar syftet om vad som dokumenteras i extra anpassningar, synliggöra de åtgärder som finns samt vilket specialpedagogiskt perspektiv som gör sig gällande i elevdokumentationen. LÄS MER

  3. 3. Lärarperspektiv på hållbar utveckling i gymnasieskolans samhällskunskap : En kvalitativ intervjustudie om hur samhällskunskapslärare ämnesdidaktiskt motiverar stoffinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Björn Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Civics; sustainable development; teacher perspective; upper secondary school; educational content; individual interviews; Samhällskunskap; hållbar utveckling; lärarperspektiv; gymnasiet; stoffinnehåll; enskilda intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur samhällskunskapslärare på gymnasiet ämnesdidaktiskt motiverar stoffinnehåll i sin undervisning för hållbar utveckling. Undersökningsmetoden i studien är kvalitativ med en teoristyrd ansats och de två teorierna som ligger till grund för studien är frontlinjebyråkratteorin och Shulmans kunskapsteori. LÄS MER

  4. 4. Närkontakt av tredje könet : En osteoarkeologisk studie om hästens kön

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Mijaraj Contreras; [2023]
    Nyckelord :Horse; gelding; osteology; archeology; iron age; funerary context; wetland sacrifice; Häst; valack; osteologi; arkeologi; järnålder; gravkontext; våtmarksoffer;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att diskutera hästens kön i en gravkontext och som våtmarksoffer. Detta är en komparativ studie baserad på textuellt källmaterial. LÄS MER

  5. 5. SO-lärares undervisning i olika socioekonomiska områden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Blerina Elshani; Angjelina Muratovic; [2023]
    Nyckelord :Bourdieus kunskapsteori; den dolda läroplanen; mellanstadiet; samhällsorienterade ämnena; social klass; socioekonomiska områden; SO- lärare;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att jämföra hur SO-lärare i årskurserna 4-6 arbetar på grundskolor som är belägna i olika socioekonomiska områden och undersöka hur de undervisar för sin elevgrupp. Undersökningen har sitt fokus på hur SO-lärare bedriver sin undervisning för sin egen elevgrupp. LÄS MER