Sökning: "kunskapstradition"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet kunskapstradition.

  1. 1. ”Jag går in som en krockkudde och skapar lite fluff mellan familjen och vården” : En kvalitativ studie om hälso-och sjukvårdskuratorns friktions- och jurisdiktionsarbete inom den somatiska barnsjukvården

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Gustav Norin; [2024]
    Nyckelord :barnsjukvården; friktioner; hälso- och sjukvårdskurator; jurisdiktion; kurator;

    Sammanfattning : Kuratorn är en av flera professioner inom barnsjukvården och verkar inom en kunskapstradition som härrör till det sociala och psykosociala vetenskapsfältet. Sjukvården är utsatt för extern styrning och svåra ekonomiska och arbetsmiljöförhållanden. LÄS MER

  2. 2. Med kroppen som verktyg : en undersökning av människans förståelse av landskapet

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Maria Sofia Radeborg; [2022]
    Nyckelord :förkroppsligad kunskap; subjektivt erfarande; subjektiva upplevelser; kroppsliga förnimmelser; sinnesintryck; lärandeprocesser; kunskapssyn; kunskapstradition; meditation; platsmeditation; närvaro; inventeringsmetod;

    Sammanfattning : I mitt arbete har jag undersökt förkroppsligad kunskap. Jag har utforskat kopplingen mellan kunskap och kropp samt på vilket sätt subjektivt erfarande kan vara värdefullt vid kunskapsinhämtning- och förståelse kring landskapet. LÄS MER

  3. 3. Eleven, läraren och texten : hur fyra lärare upplever att de arbetar med djupläsning i skönlitteratur i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emma Eriksson; Amanda Palmquist; [2019]
    Nyckelord :Djupläsning; omläsning; boksamtal; literacy; läsförståelse; högläsning; individuell läsning; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att inom en hermeneutisk kunskapstradition, med hjälp av en kvalitativ metod och utifrån ett narrativt perspektiv samla in, presentera, beskriva och tolka ett begränsat urval självupplevda berättelser i vilka lärare i årskurs 4–6 talar om hur de arbetar med att stödja elevers djupläsning. I anslutning till detta syfte har följande forskningsfrågor formulerats: Hur upplever lärare att de arbetar med skönlitteratur för att för att stödja och utveckla elevers djupläsning? Finns en överensstämmelse mellan detta arbete hos lärarna och en forskningsförankrad syn på hur elever utvecklar sin djupläsning i skönlitteratur?   I studien undersöks lärares upplevelser av sitt arbete med att stödja och utveckla elevers djupläsning av skönlitteratur i årskurs 4–6 samt hur och i vilken grad detta arbete har anknytning till relevant forskning. LÄS MER

  4. 4. Teknikämnets fysiska förutsättningar : Vilka brister och möjligheter finns det på skolorna?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Karin Olander; [2018]
    Nyckelord :Teknikundervisning; Teknik; Tematisk analys; NTA; Teknikmaterial;

    Sammanfattning : Teknik är ett tämligen nytt ämne med kort kunskapstradition, 1994 blev teknikämnet för första gången ett obligatoriskt ämne i den svenska skolan. Syftet med denna studie är att undersöka de fysiska förutsättningarna som finns i skolorna vad gäller material, lokaler, kompetens samt budget. LÄS MER

  5. 5. Läroplanens dramatiska kurva : En dramapedagogisk läsning av Lgr 11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jack Dahlby; [2016]
    Nyckelord :educational drama; curricula; dramapedagogik; drama; läroplan;

    Sammanfattning : This study investigates what value educational drama is given in the current national curricula for the compulsory school in Sweden, Lgr 11 and how that relates to a similar study of the four previous curricula. The background to the study presents Mia Marie F. LÄS MER