Sökning: "kunskapsuppdrag"

Visar resultat 6 - 10 av 33 uppsatser innehållade ordet kunskapsuppdrag.

  1. 6. Oklart uppdrag : Speciallärare och specialpedagoger om samverkan med elevassistenter i grund- och gymnasiesärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Elvira Lindhe Kinbom; [2021]
    Nyckelord :Samverkan; Grundsärskola; Gymnasiesärskola; Elevassistent; Speciallärare; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa speciallärares och specialpedagogers syn på samverkan med elevassistenter i grund- och gymnasiesärskola. Studiens empiriska material utgörs av sex semistrukturerade intervjuer med lärare i grund- och gymnasiesärskola och som alla har en påbyggnadsutbildning antingen till specialpedagog eller speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning. LÄS MER

  2. 7. Fritidshemmets kunskapsuppdrag i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robin Grönlund; [2020]
    Nyckelord :Fritidshem; Kunskapsuppdraget; Lärande och utveckling; Läroplansteori; Didaktik;

    Sammanfattning : Fritidshemmets uppdrag och syfte har sett olika ut i olika tider. Idag har verksamheten kommit att få en stark betoning på lärande och utveckling och innehållet i verksamheten har därför kommit att benämnas undervisning. LÄS MER

  3. 8. "Det som funkar ena dagen kanske inte funkar om en vecka" : En kvalitativ intervjustudie i grundsärskolan om lärares arbete med bedömningsstödet Gilla matematik samt den obligatoriska delen som rör talupfattning och tals användning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Westberg; Susanne Ranvik Bergström; [2020]
    Nyckelord :specialpedagogik; bedömningsstöd; samsyn; matematik; intellektuell funktionsnedsättning.;

    Sammanfattning : Elevernas kunskapsutveckling ska utvärderas i relation till kunskapskraven i grundsärskolans läroplan där specialpedagogisk kompetens är en viktig del i lärarens arbete i att bedöma och skapa förutsättningar för varje enskild elevs lärande. Vid vårt arbete i grundsärskolan har vi uppfattat att lärares arbete med Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd Gilla matematik skiljer sig åt mellan skolor. LÄS MER

  4. 9. Tappad språklek – tappat språk! : En kvalitativ studie om språklekens betydelse för läs- och skrivinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Pernilla Granlund; [2020]
    Nyckelord :Reading difficulties; Language games; Interventions; Phonological awareness;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att utifrån en sociokulturell teori bidra med ny kunskap om hur pedagoger i förskoleklass uppfattar språklek och dess betydelse för läs- och skrivinlärningen samt att identifiera pedagogernas medvetenhet för språklekens betydelse i ett främjande och förebyggande perspektiv inom det specialpedagogiska området. Tidigare forskning bekräftar användandet av språklek och att det med stor fördel kan användas i ett förebyggande syfte för läs- och skrivinlärningen. LÄS MER

  5. 10. En fallstudie kring gymnasieskolans kunskapsuppdrag för elever med problematisk skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carola Hällsten; [2020]
    Nyckelord :hemmasittare; problematisk skolfrånvaro; school absenteeism; school refusual; truancy;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragDetta arbete belyser betydelsen av gymnasieskolans kunskapsuppdrag för de gymnasieelever som av olika anledningar befinner sig i en problematisk skolfrånvaro. Tidigare forskning kring skolfrånvaron och arbetet kring detta visar att skolans kunskapsuppdrag inte har varit i fokus. LÄS MER