Sökning: "kunskapsuppdrag"
Visar resultat 6 - 10 av 33 uppsatser innehållade ordet kunskapsuppdrag.
6. Oklart uppdrag : Speciallärare och specialpedagoger om samverkan med elevassistenter i grund- och gymnasiesärskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa speciallärares och specialpedagogers syn på samverkan med elevassistenter i grund- och gymnasiesärskola. Studiens empiriska material utgörs av sex semistrukturerade intervjuer med lärare i grund- och gymnasiesärskola och som alla har en påbyggnadsutbildning antingen till specialpedagog eller speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning. LÄS MER
7. Fritidshemmets kunskapsuppdrag i praktiken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Fritidshemmets uppdrag och syfte har sett olika ut i olika tider. Idag har verksamheten kommit att få en stark betoning på lärande och utveckling och innehållet i verksamheten har därför kommit att benämnas undervisning. LÄS MER
8. "Det som funkar ena dagen kanske inte funkar om en vecka" : En kvalitativ intervjustudie i grundsärskolan om lärares arbete med bedömningsstödet Gilla matematik samt den obligatoriska delen som rör talupfattning och tals användning
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Elevernas kunskapsutveckling ska utvärderas i relation till kunskapskraven i grundsärskolans läroplan där specialpedagogisk kompetens är en viktig del i lärarens arbete i att bedöma och skapa förutsättningar för varje enskild elevs lärande. Vid vårt arbete i grundsärskolan har vi uppfattat att lärares arbete med Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd Gilla matematik skiljer sig åt mellan skolor. LÄS MER
9. Tappad språklek – tappat språk! : En kvalitativ studie om språklekens betydelse för läs- och skrivinlärningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med följande studie är att utifrån en sociokulturell teori bidra med ny kunskap om hur pedagoger i förskoleklass uppfattar språklek och dess betydelse för läs- och skrivinlärningen samt att identifiera pedagogernas medvetenhet för språklekens betydelse i ett främjande och förebyggande perspektiv inom det specialpedagogiska området. Tidigare forskning bekräftar användandet av språklek och att det med stor fördel kan användas i ett förebyggande syfte för läs- och skrivinlärningen. LÄS MER
10. En fallstudie kring gymnasieskolans kunskapsuppdrag för elever med problematisk skolfrånvaro
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragDetta arbete belyser betydelsen av gymnasieskolans kunskapsuppdrag för de gymnasieelever som av olika anledningar befinner sig i en problematisk skolfrånvaro. Tidigare forskning kring skolfrånvaron och arbetet kring detta visar att skolans kunskapsuppdrag inte har varit i fokus. LÄS MER