Sökning: "kuratorer emma"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden kuratorer emma.

  1. 1. Digitalt verktyg för främjande av psykosocial elevhälsa : Co-design och prototypframställning med kuratorer av app för elevers egenskattning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Seleskog; [2023]
    Nyckelord :Co-design; elevhälsa; egenskattning; skattningsverktyg; psykosocial hälsa; digitala verktyg; prototyp;

    Sammanfattning : Skolan är en viktig miljö och lärandet påverkas till stor del av hälsan. En digitaliseringsmöjlighet för elevhälsan som har lyfts fram av uppsatsens uppdragsgivare Ineq Solutions är att ta fram ett digitalt verktyg som stöd vid elevers egenskattning av sin psykosociala situation. LÄS MER

  2. 2. Socialt arbete i en medicinsk kontext : Kuratorers upplevelser av sina möjligheter att bedriva psykosocialt arbete inom hälso- och sjukvården

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Sjödin; [2023]
    Nyckelord :social work; healthcare social worker; medical context; interprofessional collaboration; license for healthcare social workers; socialt arbete; kurator; medicinsk kontext; tvärprofessionellt samarbete; hälso- och sjukvårdskuratorslegitimation;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats var att undersöka hur kuratorer upplever sina möjligheter att bedriva psykosocialt arbete inom en medicinsk kontext. Upplever kuratorerna att de har handlingsutrymme att utföra psykosocialt arbete samt har förutsättningarna ändrats sedan införandet av en legitimation för hälso- och sjukvårdskuratorer? Studien har genomförts som en kvalitativ intervjustudie där semistrukturerade intervjuer genomförts med sex kuratorer på olika mottagningar på en klinik på ett medelstort sjukhus i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Kunskap och förutsättningar för kunskapsanvändning avseende neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : En kvalitativ studie om betydelsen av kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar hos kuratorer på ungdomsmottagningen

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Johansson; [2022]
    Nyckelord :neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; kunskap; socialt arbete; kurator; upplevd kunskap; adhd; autism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur kuratorer på ungdomsmottagningen upplever att deras kunskap om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ser ut och hur kuratorerna tillskriver betydelse av kunskap i bemötandet. Studien är av kvalitativ ansats, där resultatet baseras på halvstrukturerade intervjuer med sju kuratorer på olika ungdomsmottagningar i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Stöd till barn som anhöriga inom vuxenpsykiatrins slutenvård. En kvalitativ studie om kuratorer och sjuksköterskors resonemang utifrån lagstöd 5:7 HSL

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Emma Silverberg; [2022]
    Nyckelord :5:7 HSL; Swedish healthcare law; support children as relatives; patients in psychiatric inpatient care; mental illness; healthcare worker; nurse; healthcare counselor; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim was to examine nurses and healthcare counselors reasoning about support for children as relatives of patients in adult psychiatric inpatient care. The healthcare law in Sweden, 5:7 HSL, describes children as entitled to information, advice and support by healthcare professionals when living together with adult relatives that have mental health illness. LÄS MER

  5. 5. Elever med bristande förmåga till socialt samspel : Hur professionsutövare inom elevhälsan beskriver arbetet med och resonerar kring elevgruppen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Emma Malmquist; [2018]
    Nyckelord :mobbning; bristande förmåga till socialt samspel; samspelsproblematik; skolmisslyckande; specialpedagogik; elevhälsa; elevhälsoteam; specialpedagog; förebyggande elevhälsoarbete;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur representanter ur den samlade elevhälsan beskriver arbetet för elever med bristande förmåga till socialt samspel och den utsatthet som finns kring kränkningar, utanförskap och mobbning. De aktuella frågeställningar som ligger till grund är följande: Hur beskriver professionsutövare inom elevhälsan att de arbetar med elever med bristande förmåga till socialt samspel? Hur resonerar professionsutövare inom elevhälsan kring det förbyggande och åtgärdande arbetet för elever med bristande förmåga till socialt samspel? Vika insatser beskriver professionsutövare inom elevhälsan att de vidtar för elever med bristande förmåga till socialt samspel när mobbning och utanförskap är problembeskrivningen?    Föreliggande studie har utgått från en konstruktivistisk grundad teori med tydliga rötter i den symboliska interaktionismen. LÄS MER