Sökning: "kursbok"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet kursbok.

  1. 1. Läroböcker i idrott och hälsa : En granskning av trovärdighet, representerbarhet och meningsfullhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jakob Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Fysiologi; Idrott och hälsa; Läroböcker; Läromedel; Nutrition; Träningsmetoder.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetsområdet valdes då det under mina VFUer varit stor skillnad i hur mycket läroboken används i kemi och idrott och hälsa. Det finns tidigare forskning som visar att läroböcker med god kvalitet kan gynna elevers lärande och underlätta för lärare. LÄS MER

  2. 2. KANJILÄROMATERIAL SETT FRÅN ETT SJÄLVSTUDIEPERSPEKTIV

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Viktor Rådberg; [2021-08-23]
    Nyckelord :japanska; kanji; självstudier; kursbok;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras fyra L2 kanjiläromaterial i syftet att försöka konstatera om det finns delar eller aspekter som är mer betydelsefulla för den autonoma studenten av kanji. Gagnés ”Event of Instruction”-teori för instruktionsdesign och Kellers ”ARCS”-teori för motiverande design används i analysen. LÄS MER

  3. 3. Left out: Exclusionary gender discourses in Swedish high school psychology textbooks

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :George Emory Juge; [2020]
    Nyckelord :intersex; nonbinary; transgender; psychology didactics; discourse analysis; norms; sexuality; gender; genus; ickebinär; psykologi didaktik; diskursanalys; sexualitet; normer; trans; psykologi läromedel; Levander; Mänskligt; Bryt; psychology textbook;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att identifiera diskursiva representationer av genus i tre olika läromedel som används i kursen psykologi 1 på gymnasienivå i Sverige. Metod och teori kommer primärt från diskursanalytiska traditioner och har även influerats av vissa feministiska teorier. LÄS MER

  4. 4. Analys av läromedel till gymnasiekurs Fysik 1 kopplat till Test of Understanding Graphs in Kinematics (TUG-K)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Simon Moberg; [2020]
    Nyckelord :Kinematic; graf; grafer; Rörelse; Fysik; Fysik 1; Läromedel; Kursböcker; kursbok; TUG-K; Test of understanding graphs; Test of understanding graphs in kinematics; missconceptions; gymnasie; fysik didaktik; Heureka; Ergo; Impuls;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att lägga en grund för framtida forskning om gymnasie- och universitetsstudents förmåga att tolka kinematikgrafer i Sverige. Det finns ett väl framarbetat bedömningsredskap som kallas "Test of understandinggraphs in kinematics" (TUG-K) som har använts internationellt för att undersöka just detta. LÄS MER

  5. 5. Formativ planering : Elevers lärande i fysik genom kontinuerlig återkoppling

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Baris Ölcer; [2019]
    Nyckelord :Effect size; problem solving; student monitoring; formative assessment; course planning; feedback; homework; physics; high school; Effektstorlek; problemlösning; elevuppföljning; formativ bedömning; planering; återkoppling; läxor; fysik; gymnasiet;

    Sammanfattning : Både nationella och internationella undersökningar visar att svenska elevers studieresultat i fysik har försämrats. Syftet med denna studie är att undersöka om elever kan få bättre studieresultat om deras arbete enligt kursplaneringen kontrolleras kontinuerligt så att de är i fas med planeringen. LÄS MER