Sökning: "kursplan idrott gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kursplan idrott gymnasiet.

  1. 1. ”Man åker ju inte bara ut i skogen för att ställa upp ett tält, utan också för att sitta vid en eld och mysa och känna ett lugn” : En kvalitativ studie om undervisning och bedömning i friluftsliv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Gabriella Nordvall; Catharina Buhrman Lindberg; [2018]
    Nyckelord :Outdoor education; assessement; Friluftsliv; bedömning; läroplan; kursplan; gymnasiet; betyg; undervisning;

    Sammanfattning : Aim The aim with this study is to investigate how teachers in physical education are teaching and working with assessment in outdoor education. Further on, we also want to see how the geographical location of each school might be a factor to consider when it comes to the conditions for managing outdoor education. LÄS MER

  2. 2. "Nej, vänta nu, den här kan ju inte simma" : En kvalitativ studie om sim- och vattenundervisning på gymnasienivå

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Evelina Messing; Cornelia Niklasson; [2016]
    Nyckelord :simundervisning; simkunnighet; säkerhet; gymnasiet; inramning; prestationskod; kompetenskod;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt lärare i idrott och hälsa använder sig av sim- och vattenundervisning i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet. Hur resonerar lärarna kring sin sim- och vattenundervisning på gymnasiet?  Hur motiverar lärarna valet att antingen inkludera eller exkludera sim- och vattenundervisning i ämnet idrott och hälsa?   Metod Denna studie bygger på en kvalitativ forskningsmetod där vi har intervjuat sex lärare i idrott och hälsa på gymnasiet utifrån halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Från Lpf 94 till Gy11 : En studie om implementeringen av en ny läroplan i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Kristoffer Nilsson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt      Syftet med föreliggande undersökning är att mot bakgrund av tidigare forskning inom området, bidra med ytterligare förståelse för hur övergången mellan kursplaner kan upplevas av yrkesverksamma lärare och vilka praktiska konsekvenser det fått för undervisningen och genom detta försöka ge svar på studiens tre frågeställningar. Vad finns det för likheter/skillnader mellan kursplanerna Lpf 94 och Gy 11 när det gäller idrott och hälsa på gymnasiet? Har övergången till nya kursplanen förändrat synsättet på idrottsämnet utifrån lärarnas perspektiv? Hur har implementeringen av den nya kursplanen fungerat och hur har idrottsundervisningen i teori och praktik påverkats? De kvalitativa intervjuerna genomfördes med fem idrottslärare som alla hade erfarenhet av undervisning utifrån båda kursplanerna. LÄS MER

  4. 4. Idrottslärares instruktioner, bemötande och feedback : En observationsstudie om idrottslärares arbete med elever i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johanna Larsson; Emma Tengström; [2013]
    Nyckelord :instruktioner; bemötande; feedback; särskolan; specialpedagogik; idrottsundervisning; Lgrsä 11; idrottslärare;

    Sammanfattning : Idrott och hälsa är ett obligatoriskt ämne för elever oavsett de går på särskola eller inte. Elever i särskolan kan behöva annorlunda instruktioner, bemötande och feedback. Det som avgör hur idrottsläraren behöver arbeta med dessa saker beror på vilken typ av funktionsnedsättning eleverna har. LÄS MER

  5. 5. Vad innebär hälsa? : Gymnasieelevers uppfattningar om hälsa samt deras bild av hälsa i skolämnet idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ulf Nilsson; [2008]
    Nyckelord :hälsa; idrott och hälsa; undervisning;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna C-uppsats är att undersöka hur ett antal gymnasieelever ser på hälsa i vardagen, samt hur de relaterar hälsa till undervisningen i skolämnet idrott och hälsa. Som bakgrund till studien görs en genomgång av olika synsätt och teorier om hälsa, där två huvudsakliga inriktningar presenteras, den biomedicinska samt den humanistiska. LÄS MER