Sökning: "kursplan"

Visar resultat 1 - 5 av 622 uppsatser innehållade ordet kursplan.

  1. 1. Teknik som svar på samhällets utmaningar – problem formulerade i policytexter från 1978 till 2010.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Charlotta Kerstinsdotter; [2021]
    Nyckelord :teknik; teknikämnet; WPR; policy; läroplan; läroplansteori; grundskola;

    Sammanfattning : Teknik har varit ett obligatoriskt ämne i drygt 40 år och i nästan 30 år har teknikämnet haft en egen kursplan. Ändå beskrivs teknik i skolan som ett otydligt ämne som har svårt att särskilja sig från naturvetenskaperna och vars syfte är oklart för eleverna (SOU, 2010:28; Skolinspektionen, 2014). LÄS MER

  2. 2. Teknikämnet i grundskolan : en studie av Problemrepresentationer i teknikämnet reflekterat mot ett bildningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Peder Strömqvist; [2021]
    Nyckelord :Bacchi; bildning; innehållsanalys; kategorial bildning; Klafki; kursplan; problemrepresentation; teknikämnet.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Teknikämnet är ett ungt ämne som söker sin roll i skolan och följsamhet till det teknikintensiva samhällets utveckling. Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om hur teknikämnet i grundskolans senare årskurser motiveras och konstrueras i kursplanen. LÄS MER

  3. 3. Läroplansutveckling samt syfte, mål och begrepp i bildämnets kursplan : En analys om hur läroplansförändringarna påverkat kursplanerna i bild mellanåren 1980-2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ellen Nordlund; [2021]
    Nyckelord :Begreppshistorisk; begrepp; bildämnet; kursplaner; läroplansförändring;

    Sammanfattning : Kursplanen är ett av de styrdokument som skolan styrs av och är skrivet som ett regelverk för alla Sveriges skolor. Syftet med studien var därför att undersöka bildämnets utveckling med fokus på syfte, mål och begrepp i skolans kursplaner under tidsperioden 1980-2011. LÄS MER

  4. 4. Likvärdighet med skillnader i ämnesinnehåll? : Om centralt innehåll och kunskapskrav i Psykologi 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Molly Ekelund; [2021]
    Nyckelord :kursplan; likvärdighet; psykologi; ämnesinnehåll; lärare;

    Sammanfattning : Teachers today are not only expected to have knowledge in their subjects, pedagogy and didactics, they should also acquire the skill to customize teaching given the individual pupil, stimulate every pupil to reach as far as possible and build relationships with their students – all while they plan their lessons and grade papers. In addition to this there are guidelines to follow via curriculums and the Swedish law states that every pupil is entitled to equivalent education regardless where you live or what school you attend. LÄS MER

  5. 5. Historielärares syn på eurocentrism och mångkulturalism i kursplanen och i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christofer Glans; Zeinab Hamie; [2021]
    Nyckelord :Eurocentrism; etnocentrism; historieundervisning; interkulturell; läroplan; mångkulturalism; mångkulturellt klassrum;

    Sammanfattning : Under våra praktikplatser och vid en granskning av kursplanen i historieämnet har vi reagerat på att stora delar av det centrala innehållet är väldigt Europa-centrerat. Det står även att vi som lärare bör arbeta mer med ett mångkulturellt perspektiv i vår undervisning. LÄS MER