Sökning: "kursplanen i historia grundskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden kursplanen i historia grundskolan.
1. Hur reproduceras forntiden för lågstadieelever? : En kritisk diskursanalys av innehållet i SO-läroböcker för årskurs 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Läroböcker i historia liksom historieämnet i en mer generell bemärkelse uttrycker en reproduktion och ett selektivt urval av den historia som anses vara relevant för historieundervisningen i skolan enligt den rådande historiekulturen. Föreliggande studie har som syfte att undersöka hur en del av denna historia reproduceras i läroböcker avsedda för lågstadieelever. LÄS MER
2. Historieämnet i svenska läroplaner : går vi baklänges för att komma framåt?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Vilken historisk kunskap räknas som värdefull kunskap när det kommer till skolsammanhang och läroplansteori? Hur tolkar och använder skolans personal dessa kunskapsformuleringar i läroplanen i sin undervisning? Förra hösten presenterade Skolverket sina revideringsförslag av den nuvarande läroplanen: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, reviderad 2019. Det första syftet med denna studie var att undersöka vad personalen i skolan ansåg om dessa revideringar och det tilltänkta implementeringsarbete de skulle innebära, med huvudfokus på historieämnet. LÄS MER
3. Vilka beskrivningar avteknikämnet framkommer hosniondeklassare i grundskolan?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att förstå hur högstadieelever i årskurs 9 i sex svenska skolor beskriver teknikämnet samt ta reda på vad de uppger att det de har lärt sig respektive vad de saknat kring innehåll i teknikämnet efter 9 år i grundskolan. Studien bygger på en enkätundersökning ifylld med hjälp av papper och penna. LÄS MER
4. Början mitten och slutet : Undervisningsmetoder som aktiverar och utvecklar historiemedvetande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Historiemedvetande är ett begrepp som används frekvent inom historiedidaktiken. Begreppet finns med i kursplanen för ämnet historia i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. LÄS MER
5. Slöjdval : Spelar det någon roll vad man väljer?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med undersökningen var att öka förståelsen för elevernas möjlighet att välja materialinriktning i åk 8-9 i grundskolan. Jag ville ta reda på varför vissa skolor väljer den här modellen av slöjdundervisningens organisation. LÄS MER