Sökning: "kursplanen i historia grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden kursplanen i historia grundskolan.

  1. 1. Hur reproduceras forntiden för lågstadieelever? : En kritisk diskursanalys av innehållet i SO-läroböcker för årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Bettar; Gabriel Nieminen; [2022]
    Nyckelord :läroböcker; kritisk diskursanalys; forntiden; meningserbjudande; historiebruk; historiemedvetande; lågstadiet;

    Sammanfattning : Läroböcker i historia liksom historieämnet i en mer generell bemärkelse uttrycker en reproduktion och ett selektivt urval av den historia som anses vara relevant för historieundervisningen i skolan enligt den rådande historiekulturen. Föreliggande studie har som syfte att undersöka hur en del av denna historia reproduceras i läroböcker avsedda för lågstadieelever. LÄS MER

  2. 2. Historieämnet i svenska läroplaner : går vi baklänges för att komma framåt?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Tunebro; [2020]
    Nyckelord :curriculum theory; epistemological approach; equivalence; implementation; subject of history; historieämnet; implementering; kunskapssyn; likvärdighet; läroplansteori;

    Sammanfattning :   Vilken historisk kunskap räknas som värdefull kunskap när det kommer till skolsammanhang och läroplansteori? Hur tolkar och använder skolans personal dessa kunskapsformuleringar i läroplanen i sin undervisning? Förra hösten presenterade Skolverket sina revideringsförslag av den nuvarande läroplanen: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, reviderad 2019. Det första syftet med denna studie var att undersöka vad personalen i skolan ansåg om dessa revideringar och det tilltänkta implementeringsarbete de skulle innebära, med huvudfokus på historieämnet. LÄS MER

  3. 3. Vilka beskrivningar avteknikämnet framkommer hosniondeklassare i grundskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Andira Ghazi Shabo; Amal Audish Basa Sarok; [2020]
    Nyckelord :Artifact; content of technology; technology education; student perception; programming; secondary school; class nine; construction; Artefakt; teknikinnehåll; teknikundervisning; elevuppfattning; programmering; grundskolan; klass nio; byggteknik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att förstå hur högstadieelever i årskurs 9 i sex svenska skolor beskriver teknikämnet samt ta reda på vad de uppger att det de har lärt sig respektive vad de saknat kring innehåll i teknikämnet efter 9 år i grundskolan. Studien bygger på en enkätundersökning ifylld med hjälp av papper och penna. LÄS MER

  4. 4. Början mitten och slutet : Undervisningsmetoder som aktiverar och utvecklar historiemedvetande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alexandra Giaré; Jessica Maisto; [2019]
    Nyckelord :historiemedvetande; historiedidaktik; undervisning;

    Sammanfattning : Historiemedvetande är ett begrepp som används frekvent inom historiedidaktiken. Begreppet finns med i kursplanen för ämnet historia i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. LÄS MER

  5. 5. Slöjdval : Spelar det någon roll vad man väljer?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Addy Skogsgrdh; [2017]
    Nyckelord :textilslöjd; trä- och metallslöjd; slöjdlärare; slöjdundervisnings organisation;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att öka förståelsen för elevernas möjlighet att välja materialinriktning i åk 8-9 i grundskolan. Jag ville ta reda på varför vissa skolor väljer den här modellen av slöjdundervisningens organisation. LÄS MER