Sökning: "kvalitativ analys inom kemi"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden kvalitativ analys inom kemi.

  1. 1. Experiment i kemiundervisningen utifrån lärares perspektiv : Hur lärare resonerar när de väljer olika typer av experimentarbete för sina syften

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Larisa Arkatova; [2022]
    Nyckelord :Experiment; demonstrationsexperiment; laboratoriearbete; motivation; intresse; kemi; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utforska kemi- och naturvetenskapslärarnas syn på experiment som en metod för att undervisa kemi på gymnasienivå. Kvalitativ analys valdes som forskningsmetod i detta arbete. Tio kemilärare som har lång erfarenhet av undervisning i kemi intervjuades. LÄS MER

  2. 2. Organiserande syften som stöd för kemiundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om att designa och analysera undervisning om vattnets faser med utgångpunkt i faktaböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Lena Hinders; Therese Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Action research; chemistry; Didactic models; organizing purposes; pre-school.; Aktionsforskning; Didaktiska modeller; förskola; kemi; organiserande syften.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur Organiserande syften kan användas som stöd för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan som tar utgångspunkt i faktaböcker. Som forskningsansats har vi använt oss av aktionsforskning och inom ramen för detta gjordes en didaktisk modellering där vi exemplifierat hur den didaktiska modellen Organiserande syften kan användas som stöd i planering, genomförande samt utvärdering av undervisning i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Att göra geggamoja till ett lärotillfälle om blandning och separation : En kvalitativ studie om användningen av organiserande syften för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lina Fahlgren; Sara Jansson; [2022]
    Nyckelord :Action research; chemistry; didactic models; early childhood education; organizing purposes; Aktionsforskning; didaktiska modeller; förskola; kemi; organiserande syften;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute to the increase of knowledge about how the didactic model “organizing purposes” can be utilized within a preschool environment, as support in didactic analysis and design of exploratory teaching of the chemistry concepts: mixing and separating. In this study we have implemented the research approach action research and within this framework exemplified how the didactic model organizing purposes can be used as support in the planning, implementation, and evaluation of teaching. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa abstrakta begrepp i naturvetenskap : En kvalitativ undersökning utifrån lärarperspektiv i att undervisa NO-begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Hantoft; Marielle Ringbrant; [2022]
    Nyckelord :NO; naturorienterande; undervisning; naturvetenskapligt-språkbruk; naturvetenskapliga be-grepp; ämnesdidaktik; begreppsanvändning; PCK;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genom en kvalitativ undersökningsmetod ta reda på hur lärare lär ut naturorienterande begrepp till sina elever. Arbetets mål är att få en bild av NO-lärares perspektiv på sin undervisning i förhållande till forskning. LÄS MER

  5. 5. Familjehemsföräldrars upplevelse av socialtjänstens stöd : I relation barnets bästa

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Hedvig Ladebäck; Agnes Hultén; [2021]
    Nyckelord :Foster care; foster home; foster parents; family home placement; social services; child s best interests; Familjehem; familjehemsföräldrar; familjehemsplacering; socialtjänsten; barnets bästa;

    Sammanfattning : När ett barn inte kan bo kvar hos sina biologiska föräldrar måste samhället ingripa för att trygga barnet, ansvaret vilar då på socialtjänsten. En vanlig åtgärd är att barnet blir placerat i ett familjehem, dock är det fortsatt socialtjänsten som ansvarar för att barnets behov blir tillgodosedda under placeringen. LÄS MER