Sökning: "kvalitativ ansats enkät"

Visar resultat 16 - 20 av 117 uppsatser innehållade orden kvalitativ ansats enkät.

  1. 16. Det komplexa närvarofrämjande arbetet : Ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Isa Persson; Elin Bäcklund; [2022]
    Nyckelord :elevhälsoarbete; elevhälsoteam; frånvaro; främja; förebygga; lärmiljö; närvaro; närvarofrämjande; samverkan; specialpedagog; systematiskt arbete; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka specialpedagogers uppfattningar gällande närvarofrämjande arbete på några högstadieskolor samt vilka framgångsfaktorer och utmaningar de upplevde. Undersökningen intog en kvalitativ ansats där metoden var digital enkät och intervju. LÄS MER

  2. 17. Vilka känslor väcks när ett varumärke väljer att byta ut eller designa om etablerade varumärkeselement? : Vilka konsekvenser följer en redesign av ett varumärke när varumärket saknar konkurrens på marknaden?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Lisa Spångberg; [2022]
    Nyckelord :omprofilering; redesign; varumärkeselement; känslor; saknad av konkurrens på marknaden;

    Sammanfattning : Ett varumärkes varumärkeselement kan ses som byggstenar för varumärke. När ett varumärke genomför en redesign av sina etablerade varumärkeselement väcks känslor hos konsumenten. Det är därför viktigt för ett varumärke som ska genomgå en redesign att vara medveten om hur förändringarna kan påverka konsumenten. LÄS MER

  3. 18. Det krävs mod för att våga avvika från normen! : En kvalitativ studie om HBTQI+ och LVU-hem

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Karolina Nyberg; Sandra Wiberg; [2021]
    Nyckelord :LVU; LVU-hem; HBTQI ; intersektionalitet; heteronorm; queer; genus; SiS; upplevelser; flickor; diskriminering;

    Sammanfattning : Det krävs mod för att våga avvika från normen! är en kvalitativ studie med abduktiv ansats som baseras på teorier samt empiri genom intervjuer. Studiens syfte är att studera hur LVU-hem hanterar problematik som kan uppstå då de placerade tillhör HBTQI+-gruppen. Ämnet om HBTQI+ och LVU är en stor kunskapslucka. LÄS MER

  4. 19. Läxor: ett hemarbete eller en utökad timplan? : En kvantitativ och kvalitativ studie om faktorer som påverkar mellanstadielärares läxanvändning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Danielsson; Ebba Pettersson; [2021]
    Nyckelord :the more capable peer; läxor; ramfaktorteorin; den närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om mellanstadielärares syn på läxor och faktorer som påverkar läxanvändning. Läxor behandlades, inom ramen för denna studie, som något elever skulle göra utanför ordinarie undervisningstid. LÄS MER

  5. 20. "Färgglatt och lekfullt" : En studie om förskolans kompensatoriska uppdrag och barns möjligheter till kunskap om goda hälsovanor utifrån pedagogernas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ellinor Carlberg; [2021]
    Nyckelord :Förskola; hälsovanor; kompensatoriska uppdraget; näringsrik kost;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utveckla kunskaper om hur förskolan arbetar med detkompensatoriska uppdraget för god hälsa, samt synliggöra hur barnen får möjlighet att utvecklakunskaper om goda hälsovanor med inriktning på kost i verksamheten utifrån pedagogernasperspektiv. Utifrån syftet skapades frågeställningarna; Hur arbetar förskolan för att främja barnskunskaper om goda hälsovanor, samt; På vilket sätt formas måltiderna för att möta barnensolika behov? Syfte och frågeställningar besvarades utifrån en kvalitativ ansats med enkät ochintervju som metod. LÄS MER