Sökning: "kvalitativ barnintervjuer"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden kvalitativ barnintervjuer.

  1. 1. Barns delaktighet och inflytande i förskolan - En studie om förskollärares och barns upplevelser av fenomenet delaktighet och inflytande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Hanna Ramzi; Emil Strandvad; [2024-02-27]
    Nyckelord :delaktighet; inflytande; barns perspektiv; regler; strukturer;

    Sammanfattning : Rektorer och förskollärare har ansvar för att barn ska få delaktighet och ges inflytande över sin vardag i förskolan. Syftet med studien är att undersöka och belysa både vilka möjligheter och förhinder som finns för barns delaktighet och inflytande utifrån förskollärare och barns egna perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarens syn på barns möjlighet till återhämtning i utomhusmiljön : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefin Bergkvist; Sofie Löfgren; [2023]
    Nyckelord :Återhämtning förskola utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare ser på barns inflytande, barns möjligheter samt behov av egeninitierad återhämtning i förskolans utomhusmiljö. Ämnet är valt för att bidra till en större förståelse för hur utomhusmiljön kan gynna barnens återhämtning. LÄS MER

  3. 3. “Jag gillar att måla, fast det vet dom inte om.” : En kvalitativ studie om barns inflytande över förskolans fysiska miljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Millie Welch; Amanda Westerholm; [2023]
    Nyckelord :Barns inflytande. Förskolans miljö. Barnintervjuer. Pedagogenkäter. Barns perspektiv. Barnperspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om barns inflytande i förskolan och vad detta kan innebära utifrån olika synsätt. Studien syftar till att undersöka hur barns inflytande kring den fysiska miljön på förskolan kan framstå i praktik. LÄS MER

  4. 4. Elevers fysiska aktivitet i fritidshemmet : En kvalitativ studie om elevers tankar kring fysisk aktivitet ur ett barndomssociologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rickard Maråker; Linda Prim; Sofia Wellerstrand; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; barnperspektiv; barndomssociologi; barns perspektiv; fritidshem; barnsyn.;

    Sammanfattning : Inledning I fritidshemmet ska eleverna, enligt Skolverket, få möjlighet att vara med och påverka deras vistelse. Deras åsikter ska tas tillvara och deras intressen ska finnas i åtanke när verksamheten planeras. LÄS MER

  5. 5. Inomhusmiljön i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskolläraren strukturerar, planerar och utformar miljön

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Gustafsson; Marielle Stenman; [2021]
    Nyckelord :inomhusmiljö; förskollärare; delaktighet; planering; struktur; rum; material;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver att de planerar, strukturerar och utformar inomhusmiljön. Metoden som används i denna studie utgår från en kvalitativ undersökning med hjälp av kvalitativa intervjuer med sex styckena legitimerade förskollärare från två olika kommuner. LÄS MER