Sökning: "kvalitativ bilaga"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden kvalitativ bilaga.

  1. 1. Bildstöd för läsutveckling : En kvalitativ undersökning om hur lärare resonerar kring bildstöd i läromedel i svenskämnet för förskoleklass och årskurs 1.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellinor Willoughby; Matilda Dock; [2023]
    Nyckelord :Pictures; visual aids; learning materials; reading development; reflection; quality assurance; scientific basis; Bilder; bildstöd; läromedel; läsutveckling; reflekrion; kvalitetssäkring; vetenskaplig grund;

    Sammanfattning : Forskning visar att bilder och bildstöd är fördelaktiga verktyg för att utveckla  språk- och läsförståelse. Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare  resonerar kring och reflekterar över bilder och bildstöd i läromedel och  material för läsutveckling. LÄS MER

  2. 2. “Vi är ju liksom sista anhalten i när allting annat harskitit sig” : - En kvalitativ studie om hur socialsekreterare upplever och hanterar sekundärtraumatisering inom socialtjänsten

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Nick Khosla; Fia Wilhelm; [2023]
    Nyckelord :Socialsekreterare; socialt arbete; sekundär traumatisering; empatitrötthet; copingstrategier; etik; kognitiva scheman; emotional labour;

    Sammanfattning : Många klienter som har kommit i kontakt med socialsekreterare har genomgått ett traumasom kan se olika ut. När socialsekreteraren ska ta en del av sin klients redogörelser riskerarsocialsekreteraren att även ta en del av klientens trauma, något som kallas för sekundärtraumatisering. LÄS MER

  3. 3. Hundens roll i en skola för alla : Speciallärares tankar om hunden som specialpedagogisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sofia Petrini; Katarina Paulsson; [2023]
    Nyckelord :speciallärare; specialpedagogisk resurs; hund i skolan; pedagoghund; en skola för alla; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka speciallärares uppfattningar om samt hur hunden kan användas som specialpedagogisk resurs i den svenska skolan som tar sitt avstamp i en skola för alla. Vi har genomfört en kvalitativ semistrukturerad internetbaserad intervjustudie med nio speciallärare från olika delar av Sverige. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares förhållningssätt till genuspedagogik : En kvalitativ studie om hur förskollärare anser att genuspedagogiken framträder i förskolans utbildning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna-Maria Mejlon; Felicia Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; genuspedagogik; jämställdhet; könsstereotyper; lärmiljöer; förskollärare; normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare ser på genuspedagogik och hur genuspedagogiken framträder i förskolans utbildning. De frågor som ställs är vad förskollärare har för tankar kring genuspedagogik i förskolan, vad för påverkan som lärmiljön och materialet har på genus samt likheter och skillnader som framträder i hur förskollärare använder genuspedagogiken i förskolans utbildning. LÄS MER

  5. 5. Konflikter och konflikthantering mellan barn på fritidshem : Intervjuer med pedagoger kring deras upplevelser och lösningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nima Abedi Lahrodi; Sofia Homa; Sara Youssef; [2022]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; fritidshem;

    Sammanfattning : Denna undersökning bygger på hur pedagoger inom fritidshemmet tolkar konflikter mellan elever samt hur pedagogerna arbetar med konflikthantering. Syftet har varit att undersöka hur konflikter uppstår mellan eleverna och hur de hanteras inom fritidshemsverksamheten utav fritidspedagogerna samt hur synen på konflikter uppfattas. LÄS MER