Sökning: "kvalitativ forskning hermeneutik"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden kvalitativ forskning hermeneutik.

  1. 1. Två Vägar, Ett Mål: En kvalitativ studie om hur teamattribut inverkar på uppfattningen av organisationskulturen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Julia Fröberg; Sofia Nolberg; [2024]
    Nyckelord :Organisationskultur; team; arbetssätt; struktur; kulturtyper; kulturnivåer; hermeneutik; organizational culture; work method; structure; culture types; the level of culture; hermeneutic; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi människor har ett behov av sociala interaktioner för att må bra och trivas med vår tillvaro. Inom såväl organisationskultur som i team är de mellanmänskliga relationerna centrala. LÄS MER

  2. 2. Surfplattor i förskolan : Förskollärares upplevelser kring surfplattan och hur blir digital litteracitet synlig i undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Isabella Karlsson Gonzalez; Natalie Jensen; [2023]
    Nyckelord :Digital literacy; hermeneutics; preschools teachers approach; tablet; digitization; Digital litteracitet; hermeneutik; förskola; förskollärare; förhållningssätt; surfplattan; digitalisering;

    Sammanfattning : Digitaliseringen sker i snabb takt i samhället vilket gör att frågan om förskolans verksamhet och förskollärare följer med i utvecklingen. 2018 var året då digitaliseringen trädde in i förskolans läroplan och numera är surfplattan ett verktyg som används både i det egna arbetet och i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Kris, kaos och kommunikation : En tvärsnittsstudie om hur livsmedelsföretag arbetar med krishantering och kriskommunikation under dagens rådande krissituationer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Alva Trygg; Frida Svensson; [2023]
    Nyckelord :Krishantering; Kriskommunikation; Intern kriskommunikation; Extern kriskommunikation; Teoretisk krishantering; Praktisk krishantering; Svenska livsmedelsföretag; Inflation.;

    Sammanfattning : Titel: Kris, Kaos och Kommunikation - En tvärsnittsstudie om hur livsmedelsföretag arbetar med krishantering och kriskommunikation under dagens rådande krissituationer Författare: Frida Svensson och Alva Trygg Handledare: Réka Andersson Bakgrund: Krissituationer går att kategoriseras in som så kallade vanliga eller ovanliga förändringsprocesser. Ovanliga förändringar uppstår från faktorer som inte går att förutspå, som den rådande ekonomiska kris som är aktiv i samhället idag. LÄS MER

  4. 4. Övningsmotivation : En kvalitativ studie om hur fem musiklärare på gymnasiet uppfattar sina elevers övningsmotivation i individuella instrument- och sånglektioner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Cim Frode; [2023]
    Nyckelord :Motivation; motivation strategies; music teachers; secondary school; intrinsic and extrinsic motivation; motivation pyramid; Motivation; motivationsstrategier; musiklärare; gymnasiet; inre och yttre motivation; motivationspyramid;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar i första hand på att skapa förståelse kring hur musiklärare på gymnasiet upplever sina elevers övningsmotivation i individuella instrument- och sånglektioner. I andra hand riktar den in sig på att lyfta fram vilka motivationsverktyg musiklärare använder sig utav för att främja övning mellan individuella instrument- och sånglektioner. LÄS MER

  5. 5. Religionslärarnas upplevda antisemitism i klassrummet : En kvalitativ undersökning av antisemitism bland religionslärarna inom religionsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amar Kadribegovic; [2023]
    Nyckelord :Antisemitism; Didaktik; Hermeneutik; Religionslärare; Intervju; Kvalitativ metod; Tolkning; Lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur antisemitism upplevs av religionslärare och hur lärarna bemöter historiska och rådande händelser som kan kopplas till antisemitism samt vilka didaktiska val de gör för att motverka antisemitism. Mitt mål med dessa frågeställningar är att förstå religionslärares tolkning av antisemitism och hur de undervisar och bemöter antisemitism i klassrummen i olika undervisningssituationer. LÄS MER