Sökning: "kvalitativ forskningsansats"

Visar resultat 1 - 5 av 1490 uppsatser innehållade orden kvalitativ forskningsansats.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om fenomenet dans i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Josefina Eriksson; Josefin Wiklund; Gabriella Arvidsson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Dans; förskola; förskollärare; fenomenografi; fenomen; uppfattningar; variation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på vad några noga utvalda förskollärare har för uppfattningar om fenomenet dans i förskolans verksamhet samt om dansens plats i verksamheten utifrån förskollärarnas tidigare erfarenheter. Studien är viktig för förskollärarens profession utifrån forskning som poängterar att barns lärande genom dans stärks på flera olika sätt (Lutz & Kuhlman, 2000; Moerman, 2016; Lobo & Winsler, 2008; Matthews m. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan i spänningsfältet mellan policy och praktik : En kvalitativ studie om pedagogernas perspektiv på högläsningens roll i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rania Abdelatif; [2024]
    Nyckelord :förskola; högläsning; läroplansteori; pedagoger och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om pedagogernas perspektiv på högläsningens roll i förskolan, samt vilka möjligheter och utmaningar som de upplever i sitt arbete med högläsning. Denna studie har sin utgångspunkt i läroplansteorin för att förstå hur pedagoger i förskolan uppfattar och implementerar läroplanens mål om högläsning och vilka faktorer som påverkar pedagogernas möjligheter i sitt arbete med högläsning. LÄS MER

  3. 3. Inkluderas alla barn i förskolans utbildning och undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Pettersson; Emma Ölund; [2024]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; kommunikation; samspel; specialpedagogik; utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur förskollärare uppfattar anpassningen av förskolan för barn i behov av särskilt stöd i undervisningen och om det främjar inkludering i förskoleutbildningen. Utgångspunkten är en kvalitativ forskningsansats, där datainsamlingsmetoden utgår från semistrukturerade intervjuer och från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 4. Norrlandsboomen – en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ivarsson Simon; Julia Karlernäs; [2024]
    Nyckelord :place marketing; place brand; ARA-model; new industrialization; skill shortage; platsmarknadsföring; platsvarumärke; ARA-modell; nyindustrialisering; kompetensbrist;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Norrlandsboomen - en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Julia Karlernäs och Simon Ivarsson Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 -januari Syfte: Denna uppsats syftar till att beskriva hur arbetet med platsmarknadsföring sker i samverkan mellan olika aktörer för att attrahera nya invånare till en ny geografisk plats Metod: Studien har använt sig av en kvalitativ metod med en abduktiv forskningsansats och grundar sig i insamlad empirisk data från sex intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Service Recovery hos restaurangbranschen genom hantering av eWOM : En kvalitativ studie om hur restaurangbranschen kan återhämta sig från negativ eWOM med hjälp av Service Recovery

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Saifaldeen Basem Almosawi; [2024]
    Nyckelord :eWOM; Service recovery; Service failure; marketing;

    Sammanfattning : Restaurangbranschen är en lovande affärsverksamhet då mat är ett av de primära behoven för alla människor. Restauranger arbetar i en fysisk miljö med en stor mängd personlig interaktion med kunderna, vilket innebär att fel, misstag och misslyckanden inte kan undvikas. LÄS MER