Sökning: "kvalitativ generalisering"
Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden kvalitativ generalisering.
1. Lärares synliggörande av relationer inom och mellan tal : En studie om hur lärare i årskurs 1 undervisar och vad det ger elever möjlighet att erfara
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Den internationella kunskapsmätningen från TIMSS år 2019 visar att elevers resultat inom området taluppfattning och aritmetik är fortsatt försämrade; precis som mätningar många år bakåt i tiden (Skolverket, 2020). Taluppfattning predicerar framtida prestationer i matematik och det är därmed betydande att identifiera aspekter som kan påverka denna negativa trend beträffande förståelse för taluppfattning. LÄS MER
2. Att tala utan att erkänna - En kvalitativ studie om användandet av neutraliseringstekniker inom ekonomisk brottslighet respektive våldsbrottslighet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Kunskap om hur tilltalade i svenska rättegångar rationaliserar och förklarar sina handlingar har i begränsad mån identifierats i tidigare forskning på området neutraliseringstekniker. Komparativa studier på ämnet i svensk kontext har inte identifierats, vilket resulterar i begränsad kunskap om hur rationalisering av brottsliga handlingar ter sig mellan brottstyper i Sverige. LÄS MER
3. Under press : En studie om A-traktorförares gruppidentitet, omgivningen och medias påverkan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa A-traktorförares upplevelser av att ingå i en grupp som är stigmatiserad av samhället – hur de socialt konstruerar och reproducerar sin gruppidentitet i en kontext där de är ifrågasatta i media, liksom av sin omgivande sociala kontext. Social identitetskonstruktion, gruppnormer och sociala normer, och andra etablerade teorier och koncept användes för att tolka våra resultat. LÄS MER
4. Ämnesinnehåll i den anpassade skolan : Att utmana elever med hjälp av Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte var att beskriva hur Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) används av lärare i den anpassade skolan för att främja elevers arbete med ämnesinnehåll, språkutveckling och kognition. Studien utgick från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
5. Föräldrars upplevelser kring barns sömnproblem och av barnhälsovårdens sömnrådgivning : En kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund: Sömnproblem hos barn inbegriper svårigheter med insomning och sömnkontinuitet. Omkring 20-30% tros ha sömnproblem, där 5-6% är svåra och ihållande. Det kan leda till att livskvaliteten försämras för föräldrar. Följden av sömnbrist har ett samband med utmattning, stress och depression. LÄS MER