Sökning: "kvalitativ innehållsanalys deduktiv ansats"

Visar resultat 16 - 20 av 120 uppsatser innehållade orden kvalitativ innehållsanalys deduktiv ansats.

  1. 16. Rättvist samhälle? - En litteraturöversik med fokus på aktivitetsorättvisa ur ett barnperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Lotta Andersson; Sofie Abrahamsson; [2022]
    Nyckelord :Aktivitetsvetenskap; occupational alienation: occupational deprivation; occupational marginalisation; occupational apartheid; occupational imbalance; barn i skolåldern; utsatta område.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn som växer upp i utsatta område kämpar med socioekonomisk utsatthet, trångboddhet och brist på tillgång av resurser i samhället. Dessa barn utsätts dagligen för olika former av aktivitetsorättvisa som påverkar deras vardag, uppväxt och identitet. LÄS MER

  2. 17. Personcentrerad kommunikation utifrån Four Habits modellen : Sjuksköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Anna Olofsgård; Joanna Gunnerling; [2022]
    Nyckelord :home health care; participation; patient; qualitative content analysis; hemsjukvård; kvalitativ innehållsanalys; medverkan; patient;

    Sammanfattning : Bakgrund: I hemsjukvården utför sjuksköterskor hälso- och sjukvårdsinsatser i patienters hemmiljö vilket ställer krav på sjuksköterskors kunskap att kunna kommunicera vid komplexa situationer. Studier visar att sjuksköterskor på grund av hög arbetsbelastning och brist på tid inte hinner kommunicera fullt ut med patienter i hemsjukvården och att det saknas rutiner för en personcentrerad kommunikation i hemmiljön. LÄS MER

  3. 18. Hållbarhetsredovisning inom skogsindustrin : En studie om hur innehållet motsvarar intressenternas informationsbehov

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Filip Ristov; Martin Sörqvist; [2022]
    Nyckelord :Sustainability Report; Stakeholder Theory; GRI; Information Needs; Triple bottom line.; Hållbarhetsredovisning; Intressentteorin; GRI; Informationsbehov; Triple bottom line.;

    Sammanfattning : Skogen är en väsentlig del i Sveriges ekonomi och står för 10% av den totala varuexporten. Utöver att skogen bidrar finansiellt är det en resurs som påverkas starkt av klimatförändringar. Skogen kan ses som en obegränsad resurs om den hanteras rätt och därför är hållbarhetsredovisningen av särskild vikt för bolagen inom branschen. LÄS MER

  4. 19. Aktivitetsbalans och psykisk hälsa hos universitetsstudenter - En litteraturöversikt med utgångspunkt i Life Balance Model

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Amalia Henriksson; Matilda Mellergård Hagel; [2022]
    Nyckelord :Aktivitetsbalans; aktivitetsobalans; psykisk hälsa; psykisk ohälsa; universitetsstudenter; studieliv; utbildning; Life Balance Model; life balance; life imbalance; occupational balance; mental health; mental illness; graduate students; education.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Background: People depend on their ability to balance everyday activities in order to sustain mental well-being. Difficulties to combine university studies with the demands of life’s other responsibilities could be a reason for students' lower well-being. LÄS MER

  5. 20. Hållbar utveckling och miljöundervisningstraditioner i läromedel för kursen fysik 1 på gymnasiet : En kvalitativ innehållsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Simon Karlsson; [2022]
    Nyckelord :physics; sustainable development; teaching tradition about the environment; SSI; fysik; hållbar utveckling; miljöundervisningstraditioner; SNI;

    Sammanfattning : Vi lever i en tid av förändring med många utmaningar och komplexa problem som dagens ungdomar möts av i vardagen. Dagens ungdomar är medvetna om miljöproblemen men tycker inte de lösningar som presenteras i skolan fungerar. De känner maktlöshet och hopplöshet inför framtiden. LÄS MER