Sökning: "kvalitativ innehållsanalys i läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 181 uppsatser innehållade orden kvalitativ innehållsanalys i läromedel.

  1. 1. Språksyn i läromedel för spanska årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Woodward Anna; [2024]
    Nyckelord :Communicative Language Teaching; Gemensam europeisk referensram för språk; kommunikativ kompetens; kontinuum; kursplaner; lärandeaktiviteter; läromedel; moderna språk; spanska; språkinlärning; Task-Based Language Teaching;

    Sammanfattning :   Denna studie undersöker genom en kvalitativ innehållsanalys språksynen i två förlagsproducerade läromedel för spanska i årskurs 9, Colores 9 och Gracias 9. Kursplanen för moderna språk i grundskolan har en uttalad funktionell och handlingsorienterad språksyn som utgår från den Gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). LÄS MER

  2. 2. ANALOGA OCH DIGITALA LÄROMEDEL I GEOGRAFI : En kvalitativ studie om mellanstadieelevers upplevelser av olika läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kristoffer Andersson; [2023]
    Nyckelord :digitala läromedel; analoga läromedel; digitala mervärden; återkoppling; pappersbaserad text;

    Sammanfattning : Digitala läromedel används alltmer i den svenska skolan och förändrar elevers inlärningsmiljö. Forskning har visat på att det digitala läromedlet har många fördelar gentemot det analoga när det kommer till representation, interaktion och social positionering, men forskning har visat på det digitala läromedlets brister och tillkortakommanden när det kommer till att läsa informativa texter digitalt. LÄS MER

  3. 3. Digilogt lärande inom So-undervisning med inriktning 1–3 : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av och inställningar till digitala verktyg i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Clara Calson; Linn Westerdahl; [2023]
    Nyckelord :Digilogt; digitalisering; digitala analoga läromedel; digital kompetens;

    Sammanfattning : I denna uppsats har aktiva lärares erfarenheter av och inställningar till användning av digitala respektive analoga läromedel i So-undervisningen undersökts. Studiens urval består av sex lärare som undervisar i SO i grundskolans tidigare år, från tre olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Grammatik i traditionens eller framtidens tjänst?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Måns Haraldsson; [2023]
    Nyckelord :Grammatik; traditionell; systemisk-funktionell; läromedel; kvalitativ; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur grammatikmomentet tar sig uttryck i läroböcker för gymnasiet i kurserna svenska 1, 2 och 3. Syftet skulle uppnås genom att undersöka läromedlen med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys, där fokus för analysen låg på att identifiera två olika grammatiska teorier: traditionell grammatik och systemisk-funktionell grammatik. LÄS MER

  5. 5. Levd islam i svenska läroböcker : En kvalitativ innehålls- och bildanalys av levd islam i svenska läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Andin Ahmeti; [2023]
    Nyckelord :Andin Ahmeti; gymnasiet; gymnasieskolan; religion; religionsundervisning; läroböcker; läromedel; läroboksgranskning; kvalitativ innehållsanalys; bildanalys; levd religion; levd islam; sju dimensioner av levd religion presenterade av Enstedt och Plank; Jacksons tolkningsansats.;

    Sammanfattning : This essay examines the perspective of lived Islam. This is based on a qualitative content analysis and an image analysis of a selection of teaching materials for religous education in upper secondary schools in Sweden. LÄS MER