Sökning: "kvalitativ innehållsanalys matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 113 uppsatser innehållade orden kvalitativ innehållsanalys matematik.

  1. 1. Läroboksanalys av uppgifter med programmeringsinnehåll i matematikböcker på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ulf Sonnfors; Emelie Gunnarsson; [2024]
    Nyckelord :högstadiet; läroboksanalys; matematik; programmering;

    Sammanfattning : Införandet av programmering i den svenska grundskolans läroplan har skapat utmaningar för lärare, som står inför komplexiteten att integrera denna nya komponent i en redan befintlig läroplan. Trots att det har gått flera år sedan programmering inkluderades i LGR11 och förstärktes i LGR22, upplever lärare fortfarande svårigheter med att införliva programmering i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Att bemästra matematikångest : En djupdykning i gymnasiala lärares uppfattningar och framgångsrika strategier för att motverka matematikångest hos elever på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Sofi Bornlid; Ebba Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Matematik; Matematikångest; Strategier; Motverka; Gymnasieelever;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att undersöka gymnasiala yrkesverksamma matematiklärares uppfattningar om matematikångest, dess orsaker och de strategier de använder för att motverka elevers matematikångest. Genom en kvalitativ intervjustudie har data samlats in från åtta matematiklärare. LÄS MER

  3. 3. Hur interna och externa faktorer påverkar samhällskunskapslärares formativa bedömning : En intervjustudie med samhällskunskapslärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Filip Johansson; [2023]
    Nyckelord :Formative assessment; external factors; internal factors; frame factor theory; upper secondary school; social science teachers; Formativ bedömning; externa faktorer; interna faktorer; ramfaktorteori; gymnasieskolan; samhällskunskapslärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur gymnasielärare i samhällskunskap använder formativ bedömning, hur detta påverkas av interna och externa faktorer samt vilka förutsättningar att ge formativ bedömning som respondenterna beskriver som specifika för samhällskunskap. Studiens resultat baseras på semistrukturerade intervjuer med sex gymnasielärare i samhällskunskap. LÄS MER

  4. 4. Elevers användning av olika representationsformer i skriftlig matematisk kommunikation : - En riktad kvalitativ innehållsanalys av elevlösningar i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Anna Hallmén; [2023]
    Nyckelord :representations; written communication; mathematics education; high school; representationsformer; skriftlig kommunikation; matematikundervisning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Forskning visar att representation och skriftlig kommunikation är två viktiga komponenter i utvecklingen av elevers matematiska förmåga. Denna studie avser att öka kunskapen om elevers användning av olika representationsformer i deras skriftliga kommunikation i matematik på gymnasieskolan. LÄS MER

  5. 5. "Ni är de smartaste äventyrarna" : En analys av de pedagogiska idéerna i dataspelen Kalle kunskap & Äventyrarna utifrån Lpo94

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Nina Malmelöv; [2023]
    Nyckelord :Läroplanskoder; Utbildningshistoria; Lpo94; Pedagogisk idé; Dataspel som läromedel; Speldesign; Spelelement;

    Sammanfattning : De pedagogiska dataspelen Kalle kunskap och Äventyrarna, producerade under början på 2000-talet har undersökts genom en utbildningshistorisk studie i syfte att bidra med förståelse om hur kunskap och lärande tar sig i uttryck i dataspelen. För att uppfylla syftet med studien har tre huvudsakliga inriktningar styrt studien. LÄS MER