Sökning: "kvalitativ innehållsanalys medielogik"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden kvalitativ innehållsanalys medielogik.

  1. 1. Riskkommunikation i media : En kvalitativ innehållsanalys av svensk dagspress efter höjd terrorhotnivå i Sverige

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Agnes Ilvell; Sara Alfredsson; [2024]
    Nyckelord :Riskkommunikation i media; känslor; nyhetsrapportering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka riskkommunikation rörande förhöjd terrorhotnivå i Sverige. Studien kommer främst fokusera på hur artiklarna kommunicerar risken bakom hotet och hur de beskrivs. Artiklarna är från Sveriges två största tidningar Aftonbladet och Expressen. LÄS MER

  2. 2. HUR PORTRÄTTERAS ITALIENSKA PREMIÄRMINISTRAR I SVERIGE? EN KOMPARATIV STUDIE AV DE ARTIKLAR SOM SKREVS OM SILVIO BERLUSCONI & MATTEO RENZI I DAGENS NYHETER SAMT AFTONBLADET UNDER KALENDERÅREN 2010 OCH 2015

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Michaelsson; [2023-04-11]
    Nyckelord :Media bias; Gatekeeping; Medielogik; Korruption; Opartiskhet;

    Sammanfattning : Titel: Hur porträtteras italienska premiärministrar i Sverige? Författare: David Michaelsson Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad som har skrivits om två italienska premiärministrar av olika politisk profil i två svenska tidningar, Aftonbladet och Dagens Nyheter samt om och hur detta har påverkats av tidningarnas politiska profil. Frågeställning: 1) Hur ofta nämns Italiens premiärminister i de bägge tidningarna? 2) Hur beskrivs premiärministrarna? 3) Undanhålls negativa nyheter om respektive premiärminister med utgångspunkt i tidningens politiska profil? Metod: Kvalitativ textanalys samt kvantitativ innehållsanalys Material: 421 artiklar ur Dagens Nyheter och Aftonbladet under perioderna 2010-01-01 till 2010-12-31 respektive 2015-01-01 till 2015-12-31. LÄS MER

  3. 3. "Det händer saker som jag inte känner igen mig i." : En kvalitativ innehållsanalys av nyhetsrapporteringen om Mats Löfving och polishärvan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Evelina Torlind; Linn Andersson; [2023]
    Nyckelord :Gestaltning; offentlig; privat; innehållsanalys; tjänstefel; Mats Löfving; publicitetskonflikt; mediedrev;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om hur tryckta tidningar i sin nyhetsrapportering gör skillnad på sak och person vid stora nyhetshändelser som involverar offentliga personer. Målet är att kunna bidra med en bredare kunskap om hur mediedrev mot offentliga personer kan förstås utifrån tidningarnas gestaltning av dem och vad som kan uppfattas som etiska övertramp. LÄS MER

  4. 4. "Dela gärna vidare" : En kvalitativ innehållsanalys av svenska partiledares kriskommunikation på Instagram under sommaren 2023 gällande koranbränningarna och det försämrade säkerhetsläget

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Malva Mårtensson; Ida Lindroos; [2023]
    Nyckelord :Instagram; Quran burnings; deteriorating security situation; crisis communication; Swedish party leaders; semiotics; rhetoric.; Instagram; koranbränningar; säkerhetsläget; kriskommunikation; svenska politiker; semiotik; retorik;

    Sammanfattning : Under sommaren 2023 präglades Sverige av koranbränningar och ett försämrat säkerhetsläge. Studien undersöker svenska partiledares kriskommunikation på plattformen Instagram under denna period och studiens syfte är således att undersöka hur svenska partiledare använde plattformen Instagram som kommunikationskanal för kriskommunikation under sommaren 2023. LÄS MER

  5. 5. Från 300 ord till 30 sekunder : En studie om TikTokifieringen av nyheter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Clara Andén; Ella Kjellander; [2023]
    Nyckelord :Infotainment; journalistik; multimodalitet; platformization; retorik; TikTok;

    Sammanfattning : TikTok är idag den mest populära nyhetskällan bland barn och ungdomar i Sverige och allt fler nyhetsmedier etablerar sig på plattformen. För att anpassa sig efter TikTok-formatet behöver nyhetsmedierna producera en ny typ av journalistiskt innehåll. LÄS MER