Sökning: "kvalitativ innehållsanalys relationsskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden kvalitativ innehållsanalys relationsskapande.

  1. 1. Differentierad undervisning – Ett sätt att tänka kring elevers extra anpassningar i klassrummet : En kvalitativ studie om specialpedagogers, lärares och elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emelie Jansson; Anja Hartnor; [2024]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; Extra anpassningar; Motivation; Relationer; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Hartnor, Anja och Jansson, Emelie (2024). Differentierad undervisning: Ett sätt att tänka kring elevers extra anpassningar i klassrummet - En kvalitativ studie om specialpedagogers, lärares och elevers uppfattningar. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER

  2. 2. Elever med utmaningar i det sociala samspelet : En kvalitativ intervjustudie ur lärare i fritidshems perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexander Gustafsson; Markus Helmer; [2023]
    Nyckelord :Relationsskapande; sociala utmaningar; samspel; fritidshem; elever; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i fritidshem stödjer elever med utmaningar i det sociala samspelet. De forskningsfrågor som formulerats efter studiens syfte är:  Hur beskriver lärare i fritidshem deras arbete med att upprätthålla befintliga relationer till elever med utmaningar i det sociala samspelet?  Hur beskriver lärare i fritidshem deras arbete med att stödja elever med utmaningar i det sociala samspelet i deras relationsskapande tillsammans med andra elever i fritidshemmet? En kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med fem lärare i fritidshem har använts för att samla in data till studien. LÄS MER

  3. 3. Kvinnor som krossar glastaket : En studie om första linjens kvinnliga chefer inom vård och omsorgen från den privata och kommunala sektorn

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Carola Hilbertsson Taki; Daisy Birdal; [2023]
    Nyckelord :Första linjens chef; kvinnor; ledarskap; vård och omsorg; socialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka första linjens chefers upplevelse i deras ledarskap, utmaningar samt med koppling till könsroller. Vi har valt att intervjua fyra kvinnliga första linjens chefer, detta för att kunna jämföra likheter och olikheter i deras ledarskap. LÄS MER

  4. 4. Vikten av samtalsmetodik i relationsskapande : en kvalitativ studie om hälso- och sjukvårdskuratorers användning av samtalsmetodik i skapande av relationer med patienter i praktiken

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Benjamin Wahlberg; Sahra Hosseini; [2023]
    Nyckelord :Relationship building; relationship; healthcare; healthcare counselor; counselor; conversational methodology; Relationsskapande; relation; hälso- och sjukvård; hälso- och sjukvårdskurator; kurator; samtalsmetodik;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how professional healthcare counselors use conversational methodology to create relationships with patients in clinical practice, as well as how they solve potential obstacles and difficulties that may arise in building a relationship. This area of research is interesting to investigate because of the healthcare counselor license that was introduced back in 2019, and there is considered a need for further research on healthcare counselor’s work with relationship building in a Swedish context. LÄS MER

  5. 5. Inflytande och rörelseförståelse : Skolpersonals upplevelser av stärkande arbetssätt för att främja fysisk aktivitet bland elever

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Johanna Nygren; [2023]
    Nyckelord :Aktivt deltagande; Motivation; Motorisk kompetens; Riktad innehållsanalys; Självförtroende;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet är viktigt för den fysiska och psykiska hälsan. Rörelseförståelse är ett teoretiskt ramverk som beskriver de bakomliggande faktorerna till fysisk aktivitet. Forskning visar att rörelseförståelse är en framgångsrik förklaringsmodell till hur en kan arbeta för att främja rörelse bland barn och unga. LÄS MER