Sökning: "kvalitativ intervju fenomenografi"

Visar resultat 11 - 15 av 51 uppsatser innehållade orden kvalitativ intervju fenomenografi.

  1. 11. Skönlitteratur i svenska som andraspråksklassrum : En fenomenografisk studie om användning av skönlitteratur i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fabrício Alves Rocha Karlsson; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; svenska som andraspråk; gymnasieskola; andraspråksundervisning; fenomenografi; erfarenhetsbaserad undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärarnas uppfattningar gällande användning av skönlitteratur i svenska som andraspråk. Undersökningens realiseras genom att skapa empiriska data om lärarnas uppfattningar. LÄS MER

  2. 12. Fyra tassar bland barnen : En kvalitativ studie av hundförares uppfattning av fenomenet hund i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Therese Karlborg; Emelie Haleen; [2022]
    Nyckelord :pedagogik; uppfattningar; intervju; fenomenografi; hundförare; hund i skolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om hundförares uppfattningar av fenomenet hund i skolan och hur hundförare upplever att hundar bidrar till skolans lärandemiljö. För att kunna besvara syftet har vi utgått från följande forskningsfrågor: Hur används hunden i undervisningen för att hjälpa eleverna uppnå kunskapskraven, hur används hunden för att underlätta sociala interaktioner och hur inkorporeras hunden i skolan. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares undervisning i och om hållbar utveckling i förskolan : Utifrån den sociala dimensionen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Felicia Nilsson; Johanna Grytell; [2022]
    Nyckelord :den sociala dimensionen; hållbar utveckling; förskola; förskollärare; undervisning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i förskolan beskriver hållbar utveckling utifrån den sociala dimensionen och hur denna uppfattning ligger som grund förförskollärarnas undervisning kring begreppet i förskolan. Tidigare forskning visar att undervisning om hållbar utveckling utifrån den sociala dimensionen ska läggas i tidig ålder för bästa resultat, samtidigt som nyare forskning kring ämnet är begränsat. LÄS MER

  4. 14. Att stödja nyanlända elever : Några lärares röster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Diana Nordahl; [2022]
    Nyckelord :flerspråkig; nyanländ; språklig sårbarhet; språk- och kunskapsutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nordahl, Diana (2022). Att stödja nyanlända elever: Några lärares röster. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 15. Fingrar som stöd eller hinder? : En intervjustudie om lärares skilda uppfattningar av elevers användande av fingrar för att representera tal och lösa aritmetikuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennifer Werneteg; [2022]
    Nyckelord :fingerräkning; aritmetik; taluppfattning; fingermönster; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares uppfattningar av elevers användande av fingrar för att representera tal och lösa aritmetikuppgifter. Studien är genomförd med inspiration från fenomenografi där kvalitativ intervju använts som metod. Tre lärare i förskoleklass och tre lärare i årskurs 1 har intervjuats. LÄS MER