Sökning: "kvalitativ intervju fenomenologi"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden kvalitativ intervju fenomenologi.
1. Dansa som en mask och hoppa som en groda : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar av naturvetenskap i förskolan ur ett fenomenologiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i förskollärares naturvetenskapsundervisning. Syftet med studien var att undersöka vad förskollärarna ansåg sig ha för kunskaper samt hur dem tillämpade kunskaperna i praktiken. LÄS MER
2. Vi ska göra omsorg, men vad är omsorg? : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers uppfattning kring omsorg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare tolkar begreppet omsorg, både som förstått begrepp samt utifrån deras egen praktik. Forskningsfrågorna som ligger till grund för studien är: Hur uppfattas begreppet omsorg av förskollärare? Hur tänker förskollärare kring omsorgen i deras egen praktik? Hur tänker förskollärare kring omsorgens plats i förskolan? Studien är kvalitativ, och med åtta semistrukturerade intervjuer ämnar den besvara samtliga forskningsfrågor. LÄS MER
3. Musik och språkutveckling : En fenomenologisk studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka och analysera hur förskollärare uppfattar musik som ett medel för språkutveckling. Deras synsätt kring musik och språkutveckling har intresserat oss båda då vi upplevt att förskollärare ser olika kring ämnet. LÄS MER
4. Att göra jämställdhet i klassrummet – om lågstadielärares tolkning och förståelse av skolans jämställdhetsuppdrag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vi lever i ett av de mest jämställda länder i världen, trots detta har Sverige inte nått ända fram (Agenda 2030, 2019; Cushman, 2010; SCB, 2020). Med denna studie undersöker vi hur det ser ut på lågstadieskolor, och hur lärare gör för att med sitt inflytande påverka och förändra de normer och fördomar som finns i samhället. LÄS MER
5. “Vad är en konflikt egentligen?” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av konflikter i barns egeninitierade lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Konflikter mellan barn är en naturlig del av vardagen i förskolans utbildning. Meningsskiljaktigheter kan visas genom skilda tankar och viljor. Föreliggande studie handlar om konflikter i förskolan. Syftet med studien var att undersöka utifrån fenomenologisk ansatshur förskollärare upplever konflikter mellan barn i förskolans utbildning. LÄS MER