Sökning: "kvalitativ intervju grounded theory"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden kvalitativ intervju grounded theory.

  1. 1. Rätt skatt på rätt plats? : En studie av hinder och drivkrafter för implementeringen av den svenska skatten på plastbärkassar

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Jennifer Sjulander; [2021]
    Nyckelord :Sweden; tax; plastic bag tax; plastic carrier bags; stakeholders; plastic; implementation; barriers; drivers; driving forces; enablers; grounded theory; interview; qualitative research; skatt; plastpåseskatt; plastbärkassar; verksamheter och organisationer; plast; implementering; drivkrafter; hinder; grundad teori; intervju; kvalitativ;

    Sammanfattning : Skatten på engångsplastbärkassar som implementerades i Sverige år 2020 möttes med ideologiskt motstånd. Den forskning som gör gällande skatt på plastbärkassar finns främst i internationell kontext och är fokuserad på konsumenters beteenden och reaktioner. LÄS MER

  2. 2. I spåren av ohälsa : Med fokus på det friska

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Gudrun Berker; Mia Adolfsson; [2020]
    Nyckelord :Ohälsa; friska arbetsplatser; hälsofrämjande insatser; salutogent synsätt; friskfaktorer; KASAM;

    Sammanfattning : Bakgrund Ohälsa är ett aktuellt ämne inom organisationer och företag. För att hålla nere kostnaderna för sjukskrivningar och arbetsskador i samhälle, företag och organisationer är det väsentligt att nyttja resurser i form av personal effektivt. LÄS MER

  3. 3. Experters syn på digital teknologi som stöd vid nedsatta exekutiva funktioner och stress – en grundad teori

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Lars Östman; [2018]
    Nyckelord :assistive technology; stress; executive functio ning; assistiv teknologi; stress; exekutiva funktioner;

    Sammanfattning : Denna studie utreder vad experter inom stressrelaterad utbrändhetanserär viktigafunktioner och viktiga egenskaperi användargränssnittet hos en artificiellt intelligent coach,när användarens aktivitetssvårigheter är orsakade av stress. Studien utreder ocksåom de funktioner och egenskaper som framhålls av stressexperterna kan generaliseras och användas av personer med andra kognitiva funktionsnedsättningar som har liknande aktivitetssvårigheter. LÄS MER

  4. 4. "Ofta så handlar det ju inte om att det är bristande kunskap utan det är besvärliga människor helt enkelt, krångliga människor". : En kvalitativ studie om urvalsprocessen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elin Bevin; Josefine Hellström; [2017]
    Nyckelord :Urvalsprocessen; rekryteringsprocessen; personlig lämplighet; bedömning; felrekrytering;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har till syfte att undersöka hur rekryterare går tillväga vid bedömning av kandidater för att undvika att rekrytera personer med olämpliga personliga egenskaper. I studien avser vi att undersöka hur rekryterare går tillväga i urvalsprocessen för att undvika att rekrytera personer med olämpliga personliga egenskaper, ifall det finns skillnader mellan tillvägagångssätt i urvalsprocessen hos rekryterare som arbetar i offentliga verksamheter kontra rekryterare som arbetar inom privatägda företag, vilka personliga egenskaper rekryterare ser som motsats till olämpliga personliga egenskaper, det vill säga vilka egenskaper rekryterare värderar högt samt vilka erfarenheter kring att göra en slutgiltig bedömning det finns hos rekryterare. LÄS MER

  5. 5. ”Det är inget påhittat, inget som går över och det kan inte medicineras bort” – En studie om föräldrars och skolkuratorers upplevelser kring hur barn med alkoholskador bemöts av samhället

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ellen Lindberg; Elin Hagström; [2016-06-16]
    Nyckelord :Fetal alcohol syndrome; Fetal alcohol spectrum disorder; diagnosens makt; utvecklingsekologisk teori; föräldrars upplevelser och förståelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att explorativt undersöka föräldrars och skolkuratorers erfarenheter av stöd, förståelse och bemötande från skolan och det omgivande samhället, till föräldrarna och deras barn i skolåldern med FAS eller FASD. Studiens frågeställningar riktar sig mot hur föräldrar och skolkuratorer upplever att barn med FAS eller FASD blir bemötta av aktörer runt barnet så som socialtjänst, skola och sjukvård. LÄS MER