Sökning: "kvalitativ intervju i skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden kvalitativ intervju i skönlitteratur.

  1. 1. Skönlitteratur på lågstadiet : En kvalitativ intervjustudie om sex lågstadielärares förhållningssätt till skönlitterär undervisning i ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Lövgren; Frida Wennberg; [2023]
    Nyckelord :skönlitterär undervisning; lågstadielärare; kvalitativ intervju; planering; demokrati;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Skönlitteratur i svenska som andraspråksklassrum : En fenomenografisk studie om användning av skönlitteratur i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fabrício Alves Rocha Karlsson; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; svenska som andraspråk; gymnasieskola; andraspråksundervisning; fenomenografi; erfarenhetsbaserad undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärarnas uppfattningar gällande användning av skönlitteratur i svenska som andraspråk. Undersökningens realiseras genom att skapa empiriska data om lärarnas uppfattningar. LÄS MER

  3. 3. Omgivningens påverkan på läslust : En kvalitativ studie som undersöker vilka faktorer som kan bidra till läsfrämjande hos elever i årskurs fem med stöd av skolbibliotekarien

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sohrab Kianersi; Toana Lahijani; [2022]
    Nyckelord :Läsfrämjande; Läslust; Läsning; Skolbibliotekarie; Skönlitteratur; Sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att söka förståelse för vilka faktorer som kan bidra till elevers läslust i årskurs 5. Frågeställningarna som besvaras är: ”Vilka faktorer kan enligt de tillfrågade eleverna bidra till att främja deras läslust?”, ”Vilken hjälp upplever eleverna att de får av skolbibliotekarien?” samt ”Stämmer skolbibliotekariens upplevelse kring vad eleverna vill läsa överens med elevernas preferenser?”. LÄS MER

  4. 4. Med ett genusperspektiv i åtanke? : En kvalitativ studie om gymnasielärares skönlitterära urvalsprocess i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Veronica Åberg Svensson; [2022]
    Nyckelord :ämnet svenska; skönlitteratur; skönlitterärt urval; didaktik; litteraturdidaktik; genus; gymnasieskolan; lärarperspektiv; jämställdhet; ämneskonception;

    Sammanfattning : Det råder könsmaktsordning i samhället vilken påverkar barn och ungas identitetsskapande. Genus genomsyrar allt barn och unga får ta del av i sin vardag – allt ifrån hur vuxna tilltalar dem och varandra till hur leksaker presenteras. LÄS MER

  5. 5. Digital skönlitteratur i svenskundervisningen i årskurs 4 : En lärares intentioner och hennes elevers uppfattningar av e-böcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Mikaela Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Digitala böcker; Elevperspektiv; Läsning; Mellanstadiet; Utökade e-böcker 2;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur en lärare använder sig av digital skönlitteratur i svenskundervisningen i mellanstadiet, och hur denne lärares 21 elever uppfattar användningen. Detta är relevant då digitaliseringen är alltmer framträdande i dagens samhälle och eleverna möter olika typer av texter i såväl skolan som vardagliga situationer. LÄS MER