Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 139 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Socioekonomiska status och dess påverkan på elevers prestation i matematik : Vilken roll spelar socioekonomisk status för elevers motivation, ängslan och prestation i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Avin Abdullah; [2023]
    Nyckelord :socioekonomisk status; låga prestationer i matematik; motivation och matematikängslan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med forskningsbaserad kunskap om huruvida elevernas socioekonomiska status (SES) spelar roll för elevernas prestationer i matematik i grundskolan. Dessutom har studien för avsikt att undersöka hur elevers SES påverkar deras motivation och inställning till matematik. LÄS MER

  2. 2. " Det är ju för fan en skyldighet" : En kvalitativ intervjustudie om tränares och ledares syn på Menstruationscykeln och periodiserad träning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Idrottsvetenskap

    Författare :Martina Nordström; Emilia Ingeroth; [2023]
    Nyckelord :mens; tränare; inställning; uppfattning; kännedom; kvinnliga hormoncykeln; follikelfas; lutealfas;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa uppfattningar hos tränare/ledare för kvinnliga idrottare om menstruationscykeln (MC) och periodiserad träning (PDT) i svenska föreningar och klubbar. Frågeställning 1: Vilken upplevd kännedom har tränare/ledare kring MC, PDT samt de aktivas kännedom? Frågeställning 2: Hur uppfattar tränare/ledare kommunikationen gällande MC samt PDT med deras aktiva? Frågeställning 3: Finns det eventuella skillnader i förutsättningarför att arbeta utifrån MC och PDT?  Vald metod för datainsamling var kvalitativ intervju genomförd som panelintervju med en semistrukturerad intervjuguide. LÄS MER

  3. 3. Nu är det dags för samling! : En kvalitativ studie om förskolepersonalens inställningar och förhållningssätt till samlingen som ett lärandetillfälle.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Bernhardsson; Linn Wallenberg; [2023]
    Nyckelord :Pedagogers förhållningssätt; barndomssociologi; delaktighet inflytande; intervju; observation; samling.;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks pedagogers inställning och förhållningssätt till samlingen som ett lärandetillfälle. Studien syftar till att bidra med kunskap kring pedagogers syn på barns delaktighet och inflytande genom förskolans rutinsituation samlingen. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar om att undervisa inom kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer för årskurs F-3. : En kvalitativ analys om lärares uppfattningar inom kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer för årskurs F-3 samt de ramfaktorer som påverkar undervisningen i ämnet .

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Jenssen; Ellen Svensson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; grundskola; intervju; sexualundervisning; ramfaktor; lärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att belysa och analysera lärares uppfattningar om kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer för årskurs F-3. För att besvara de formulerade frågeställningarna intervjuades fyra grundskollärare som under läsåret 22/23 arbetade som klasslärare i årskurs 3. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares planeringsarbete av aktiviteter som inkluderar barn i behov av särskilt stöd : En intervjustudie av verksamma förskollärares inställning till inkluderingsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Miranda Eriksson; Mathilda Löfgren; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; inclusion; preschool; preschool teachers; planning work; sociocultural perspective; Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; förskola; förskollärare; planeringsarbete; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap för hur förskollärare planerar aktiviteter som inkluderar barn i behov av särskilt stöd. Vi har undersökt hur förskollärarens inställning och attityd till inkludering av barn i behov av särskilt stöd samt hur yttre faktorer påverkar planeringsarbetet av inkluderande aktiviteter. LÄS MER