Sökning: "kvalitativ intervju inställning"

Visar resultat 16 - 20 av 139 uppsatser innehållade orden kvalitativ intervju inställning.

  1. 16. Förskollärares resonemang kring språkutveckling genom digitalaverktyg : en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nathalie Karlsson; Johanna Winbro; [2021]
    Nyckelord :förskola; språkutveckling; digitala verktyg; förskollärare; digitalisering;

    Sammanfattning : Inledning Tidigare forskning beskriver den digitala tekniken samt dess betydelse i samhället och hur denna har kommit att integrerats i förskolans verksamheter på senare år. Integreringen har visats sig vara både långsam och komplex och vi kan hitta förskollärare som både är förespråkare samt motståndare till detta. LÄS MER

  2. 17. Är AI din nya designpartner? : En explorativ studie av designers upplevelser av att samskapa med en generativ AI

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Linda Norlén; Henrik Selander; [2021]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; AI; generative AI; design; co-creation; GPT-3; user experience; UX; human-computer interaction; HCI; creativity; ideation.; Artificiell Intelligens; AI; Generativ AI; design; samskapande; GPT-3; användarupplevelse; UX; människa-dator interaktion; MDI; kreativitet; idégenerering;

    Sammanfattning : The development of Artificial Intelligence (AI) is advancing by the day and AI is now a major part of our daily lives. As it evolves, new applications are being introduced and created to make the user's everyday life easier. LÄS MER

  3. 18. ”När vi planerar för något, då blir det jättebra” : Förskolegården som undervisningsmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennifer Börjesson; Karolina Plars; [2021]
    Nyckelord :undervisning; förskolegården; utevistelse; resonera; förskollärare; utomhusmiljö; planering;

    Sammanfattning : Den här undersökningen syftar till att undersöka en del av den planerade undervisningen på förskolegården, nämligen ur några förskollärares perspektiv. Förskolans styrdokument belyser vikten av att ge barn möjlighet att utveckla en varsam inställning till sin närmiljö (Lpfö 18 2018, s. 9), vilket förskolegården kan anses vara. LÄS MER

  4. 19. När används målspråket egentligen? : En kvalitativ studie av lågstadielärares inställning till engelska och språkanvändning i olika situationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sadije Jashari; Victoria Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Engelskämnet; målspråket; årskurs 1-3; andraspråksinlärning; intervju; observation; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om språkanvändning i 1–3-undervisningen i engelska. De datainsamlingsmetoder som använts är klassrumsobservationer följda av semistrukturerade intervjuer med klasslärarna. LÄS MER

  5. 20. Spelar genus någon roll? : Förskollärares förhållningssätt i relation till flickors naturvetenskapliga undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mikaela Löfqvist; Niina Karlsson; [2021]
    Nyckelord :förskola; naturvetenskap; undervisning; genus; stereotypa; jämställdhet;

    Sammanfattning : I den här studien undersöker vi förskollärares förhållningssätt avseende genus i relation till den naturvetenskapliga undervisningen i förskolan, med särskild inriktning på flickors naturvetenskapliga utveckling. Området är intressant att undersöka då tidigare forskning visar att flickor och pojkar uttrycker naturvetenskapligt utforskande på olika sätt samt att det finns en samhällelig relevans av hållbar utveckling då tidigare forskning antyder att flickor inte ges samma möjligheter att utveckla en naturvetenskaplig kompetens jämfört med pojkar. LÄS MER