Sökning: "kvalitativ intervju miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 216 uppsatser innehållade orden kvalitativ intervju miljö.

  1. 1. En praktisk process för totalkostnadsanalys inom inköp : En studie om totalkostnadsanalys baserat på artikeluppdelning inom lågvolymstillverkande företag

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Marcus Schwartz; Frida Wygler; [2023]
    Nyckelord :Totalkostnadsanalys TCA ; total ägandekostnad TCO ; totalkostnadsanalysprocess; inköp; lågvolymstillverkande företag; artikeluppdelning; category management; Kraljics matris;

    Sammanfattning : Syfte: I den komplexa miljö som inköp inom lågvolymstillverkande företag befinner sig i ställs krav på kostnadsreducering. Ofta är fokus på inköpspriset medan flertalet osynliga kostnader, som ofta är större, är dolda under vattenytan. LÄS MER

  2. 2. Nu är det dags för samling! : En kvalitativ studie om förskolepersonalens inställningar och förhållningssätt till samlingen som ett lärandetillfälle.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Bernhardsson; Linn Wallenberg; [2023]
    Nyckelord :Pedagogers förhållningssätt; barndomssociologi; delaktighet inflytande; intervju; observation; samling.;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks pedagogers inställning och förhållningssätt till samlingen som ett lärandetillfälle. Studien syftar till att bidra med kunskap kring pedagogers syn på barns delaktighet och inflytande genom förskolans rutinsituation samlingen. LÄS MER

  3. 3. Språkundervisning i mångfaldsmiljö : Grundskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Juvenal Hatungimana; [2023]
    Nyckelord :diversity; French; compulsory school; teachers; students; multilingualism; mångfald; franska; grundskola; lärare; elever; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Det övergripande syfte med detta arbete är att undersöka och analysera hur ett urval av grundskollärare som undervisar i franska i årskurs 7 till årskurs 9 uppfattar och hanterar mångfaldens aspekter bland eleverna i dessa årskurser. Genom att studera lärarnas perspektiv kan man få en djupare förståelse för de utmaningar och möjligheter som uppstår när man undervisar franska i en miljö präglad av mångfald. LÄS MER

  4. 4. Att inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolans verksamhet : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar för att barn i behov av särskilt stöd ska få utvecklas i en inkluderande lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Rawan Aldali; [2023]
    Nyckelord :Förskolan; förskollärare; inkludering; barn i behov av särskilt stöd; sociokulturella perspektiv; proximala utvecklingszon; scaffolding; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar förskollärarens upplevelser och erfarenheter när det gäller inkluderingen av barn som är i behov av särskilt stöd. För att få fram ett resultat har jag gjort sex kvalitativa intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Litteracitet i förskolan : En undersökning om förskollärarens resonemang och arbetssätt om litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lisa Andersson; Oscar Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :Children s learning and development; preschool teacher; literacy; sociocultural theory.; Barns lärande och utveckling; förskollärare; litteracitet; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärarnas resonemang om litteracitet samt utforska hur de använder sig av litteracitet i sin undervisning för att främja barns utveckling och lärande. Den teoretiska ramen för studien är det sociokulturella perspektivet där fokus ligger kring begreppen kulturella redskap, språk som redskap och den proximala utvecklingszonen. LÄS MER