Sökning: "kvalitativ intervju umeå"
Visar resultat 1 - 5 av 123 uppsatser innehållade orden kvalitativ intervju umeå.
1. Intensivvård efter självdestruktiv handling : En intervjustudie om specialistsjuksköterskans erfarenheter
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Självdestruktiva handlingar betraktas som symptom på underliggande känslomässig ångest. Patienter som behöver vård för självdestruktiva handlingar ökar, såväl antalet patienter som behöver intensivvård. LÄS MER
2. "Hur gör du ett LVU respektfullt?" : Fyra socialsekreterares upplevelser om att skapa en relation och erbjuda stöd till föräldrar vars barn blivit placerade i samhällsvård.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : När samhället omhändertar ett barn är det omöjligt att undgå ett mycket starktmyndighetsingripande. Denna uppsats belyser socialsekreterares upplevelser av att arbeta medföräldrarna till ett barn som blivit placerat i samhällsvård. LÄS MER
3. Mellanstadielärares målformulering och återkoppling under matematiklektioner
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Läraren har stor påverkan på elevers skolframgång. De mål som läraren skapar blir till riktlinjer för eleverna om var de kunskapsmässigt ska, medan lärarens återkoppling hjälper eleverna fram till målet. Om mål och återkoppling saknas eller brister försämras elevernas motivation och inställning till ämnet. LÄS MER
4. Lärarstudenters tankar kring att jobba med rörelse i skolan : En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för samhällsmedicin och rehabiliteringSammanfattning : Två av tio barn och ungdomar når rekommendationen för fysisk aktivitet och den fysiskaaktiviteten minskar med ökande ålder. Då barn och ungdomar spenderar mycket tid i skolanfinns det möjlighet att genom tidiga insatser redan under skolgången lägga grunden förelevernas aktiva vanor. LÄS MER
5. Att synliggöra språklig mångfald i undervisningen – En kvalitativ studie om flerspråkighet i förskoleklassen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen kring hur elevers flerspråkighet synliggörs i förskoleklassen. Det undersöktes genom att ta reda på hur lärare planerar för och arbetar med språklig mångfald i undervisningen, samt hur den språkliga mångfalden blir synliggjord för eleverna i klassrumsmiljön. LÄS MER