Sökning: "kvalitativ intervjumetod barns språk och kommunikation"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden kvalitativ intervjumetod barns språk och kommunikation.

  1. 1. Omringa barnen med språk : En kvalitativ intervjustudie utifrån yrkesverksamma förskollärares arbete med sociala språkmiljöer i förskolans utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Smilla Sjöholm; Caroline Sörberg; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; social språkmiljö; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur yrkesverksamma förskollärare uppfattar och arbetar med den sociala språkmiljön i förskolan. Studien är kvalitativ och genomförs utifrån en semistrukturerad intervjumetod vilket resulterade i åtta intervjuer med förskollärare från åtta olika förskolor. LÄS MER

  2. 2. Preschool teachers´ views on preschool mathematical environment

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marija Brizic Biloglav; [2016]
    Nyckelord :Kommunikation; lek; lärande; matematik; material; miljö; samlärande;

    Sammanfattning : Föreliggande studie handlar om förskolans uppdrag att skapa goda förutsättningar för barns matematiska förståelse. Studiens syfte är att beskriva hur sex pedagoger arbetar för att skapa en matematisk lärandemiljö för barn i ålder 3-5 år. LÄS MER

  3. 3. Samarbete mellan modersmålspedagoger förskolepedagoger i förskolan : En kvalitativ studie om språkutveckling hos tvåspråkiga barn

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anita Kamberi; Thaira Alnajar; [2015]
    Nyckelord :Tvåspråkiga barn; modersmålspedagog; förskolepedagog; språkutveckling; samarbete i förskola; flerspråkiga barn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskolepedagoger samarbetar med modersmålspedagoger för att främja språkutveckling hos tvåspråkiga barn. För att få empiriskt underlag i studien använde vi oss av kvalitativ intervjumetod. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet : En studie om förskolepedagogers föreställningar om flerspråkighet i förskolan  

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Ericson; Yann Nyman; [2014]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; förutsättningar; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger arbetar med flerspråkighet i förskolan och om det finns skillnader i arbetssätt och förhållningssätt beroende på var förskolan ligger i landet. Vi ville även ta reda på vilka förutsättningar flerspråkiga barn i förskolan kan ha för att tillgodose sig alla sina språk utifrån pedagogernas syn på flerspråkighet. LÄS MER