Sökning: "kvalitativ kunskapssyn"

Visar resultat 11 - 15 av 216 uppsatser innehållade orden kvalitativ kunskapssyn.

  1. 11. ”Jag kanske jobbar mer med samhällskunskap än vad jag tror” : En kvalitativ studie om samhällskunskapsämnets roll i årskurs 1–3 och dess lärares syn på ämnet utifrån de fyra F:n.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Josefin Fredlund Pettersson; [2022]
    Nyckelord :De fyra F:n; Kunskapssyn; Samhällskunskap; Samhällskunskapsdidaktik; Årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka samhällskunskapsämnets roll i årskurs 1–3 och hur lärarna ser på ämnet utifrån de fyra F:n: fakta-, förståelse-, färdighet- och förtrogenhetskunskap. Den forskning som finns om samhällskunskap för årskurs 4–6, visar på att ämnet är stort och svårdefinierat. LÄS MER

  2. 12. Kunskap och förutsättningar för kunskapsanvändning avseende neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : En kvalitativ studie om betydelsen av kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar hos kuratorer på ungdomsmottagningen

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Johansson; [2022]
    Nyckelord :neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; kunskap; socialt arbete; kurator; upplevd kunskap; adhd; autism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur kuratorer på ungdomsmottagningen upplever att deras kunskap om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ser ut och hur kuratorerna tillskriver betydelse av kunskap i bemötandet. Studien är av kvalitativ ansats, där resultatet baseras på halvstrukturerade intervjuer med sju kuratorer på olika ungdomsmottagningar i Sverige. LÄS MER

  3. 13. Den ofrivilligt (?) digitala ledaren : En studie om den av Covid-19 pandemin påtvingade digitala omställning av ledarskap och styrning i kommunikations- och informationsväxling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Mats Andersson; Marcus Bjuhr; [2022]
    Nyckelord :Business process management; Covid-19; Digitalization; Digital economy; Process innovation; Leadership; Manager;

    Sammanfattning : Titel: Den ofrivilligt digitala ledaren – en studie om den av Covid-19 pandemin påtvingade digitala omställning av ledarskap och styrning i kommunikations- och informationsväxling Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi (Examensarbete på grundnivå) Författare: Mats Andersson & Marcus Bjuhr Handledare: Akmal Hyder Examinator: Aihie Osarenkhoe Datum: 2022-05-25   Syfte: Syftet är att undersöka och förstå hur Covid-19 pandemin påverkat ledarskapets digitala omställning i svenska företag samt att förklara hur verksamheterna hanterat den snabba förändringen av kommunikations- och informationskanaler. Metod: Denna studie använder en kvalitativ metod med en hermeneutisk kunskapssyn vilken erkänner komplexiteten i sociala strukturer och tolkar möjliga sanningar genom verkligheten. LÄS MER

  4. 14. "Jag lär mig att sitta tyst och vara duktig" : Om barns syn på kunskap och lärande i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Camilla Bengtsson; Lisa Tistad; [2022]
    Nyckelord :leisure centre; perception of knowledge; learning; students view of learning; The Mosaic Approach; Fritidshem; barns kunskapssyn; lärande i fritidshem; Mosaikmetoden;

    Sammanfattning : This paper describe children's perception of knowledge and learning in Swedish leisure centers (fritidshem). To shed light on this subject the authors observed and interviewed children in two different leisure centers. The data has been collected using the Mosaic Approach. LÄS MER

  5. 15. Vakna upp! : KavlaNer som medborgarpolitiskt engagemang (i tider av misstro)

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Alice Nihleen; [2022]
    Nyckelord :Medborgarpolitiskt engagemang; kunskap; demokratiskt samtal; KavlaNer; Facebook; Vaccinskepticism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Medborgarpolitiska engagemang som utmanar och ifrågasätter etablerad kunskap från expertsamhället till förmån för en alternativ kunskapssyn, är ett växande problem i dagens samhälle. Denna uppsats undersöker hur kunskapssynen i dessa medborgarpolitiska engagemang byggs upp, samt vilken betydelse den alternativa kunskapsbildningen kan få för det demokratiska samtalet. LÄS MER