Sökning: "kvalitativ kunskapssyn"
Visar resultat 16 - 20 av 216 uppsatser innehållade orden kvalitativ kunskapssyn.
16. Kunskapssyn och betydelse av läroplanen hos några pedagoger och skolledare i grundskola och grundsärskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för lärare/speciallärare och rektorers kunskapssyn och vilken betydelse de tilldelar läroplanen. En kvalitativ forskningsansats har använts, då datainsamlingsmetoden har varit semistrukturerade intervjuer som har genomförts med lärare och rektorer i grundskola och grundsärskola. LÄS MER
17. HUR GÖR EN DISNEYPANDA GENUS? : En kvalitativ innehållsanalys om genusskapande i "Turning Red"
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Min undersökning syftar till att undersöka hur genus skapas i den nyaste Disneyfilmen med kvinnlig karaktär – ”Turning red” (2022). Uppsatsen undersöker även hur tidigare Disneyprinsessor gestaltats i film, och hur protagonisten i ”Turning red” – Mei Mei gestaltas. LÄS MER
18. Risk och sårbarhet i kommunal fysisk planering : En undersökning av hur risk och sårbarhet hanteras och förstås av kommunala fysiska planerare
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Kriser såsom översvämningar, skogsbränder, flyktingvåg, terrordåd och pandemi har inträffat i Sverige under 2000-talet. Kriserna innebär en risk mot vårt samhälle och gör det sårbart. LÄS MER
19. Matematiska läromedel i grundskolans åk 1-3 : En kvalitativ studie om val av läromedel, lärobok - konkret material - digitala verktyg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka vilka läromedel yrkesverksamma 1-3 lärare använder i matematikundervisning och hur dessa läromedel väljs ut och används. Elevernas matematikinlärning och utveckling har stor samverkan med undervisningsmetoder och val av läromedel. LÄS MER
20. Trygga relationer i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om att främja relationer i förskolan med barn och vårdnadshavare
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Förskolan är en plats där barnet tillbringar en stor del av sin vardag under flera års tid. För att barnet ska utvecklas och lära är det viktigt att barnet känner trygghet till förskolan och dess personal. Trygghet är viktigt även för barnets vårdnadshavare som ska lämna det viktigaste de har i personalens händer, barnet. LÄS MER